Sökning: "person-organization value fit"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden person-organization value fit.

  1. 1. Flexibilitetens Attraktion: En undersökning av hur unga vuxna upplever organisationsbeskrivningar i arbetsannonser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ebba Arnell; Eleonore Karin Marie Björling; [2024]
    Nyckelord :Person-organization fit; person-organization value fit; flexibilitet; unga vuxna; attraktion till organisationer; värdering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Som en följd av Covid-19 har flexibilitet ökat på arbetsmarknaden samtidigt som unga vuxna inom kort utgör den huvudsakliga arbetskraften. Målsättningen var därför att förstå hur unga vuxna upplever flexibilitet inom organisationer. LÄS MER

  2. 2. Ready for the future? The impact of Gen Z work values on the Swedish financial industry

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Elin Blomquist; Tilde Gradén; [2022]
    Nyckelord :Generation Z; Work values; The financial industry; Value congruence; Person-organization fit;

    Sammanfattning : This thesis investigates how the work values of Swedish Gen Z business students align with the perceived values of the Swedish financial industry. Using a qualitative research method, interviews were conducted with ten business students and eight companies active in the financial industry. LÄS MER

  3. 3. CSR som en del av employer branding : En studie kring framtidens arbetskraft och deras värderingar gällande hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Oscar Liljegrahn; Filip Svensson; [2020]
    Nyckelord :Employer branding; Corporate social responsibility; Employer attractiveness; Person-organization fit; Employer branding; Corporate social responsibility; Employer attractiveness; Person-organization fit;

    Sammanfattning : SYFTE: För att bidra med vidare förståelse kring vad som attraherar framtida arbetskraft på en konkurrensutsatt arbetsmarknad är syftet med uppsatsen att utreda hur Corporate social responsibility påverkar arbetsgivarvarumärket och således attraktionskraften hos företag. TEORI: Corporate social responsibility (CSR) har tidigare visat sig vara en starkt bidragande faktor till attraktivitet hos företag. LÄS MER

  4. 4. He Who Has Ears, Let Him Hear - Building the Candid Organization from the Bottom Up

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Amanda Åkesson; Ida Renfjord; [2019]
    Nyckelord :employee voice; psychological safety; humble leadership; person-organization fit;

    Sammanfattning : The interest in employee voice is currently on the rise, specifically because of its potential to improve organizational performance in an increasingly competitive world. Nonetheless, it is a fact that employees more often than not decide to remain silent, and there are insufficient recommendations in the literature on how to enhance employee voice. LÄS MER

  5. 5. War of talent : Unga i IT-branschen: så attraherar och behåller du dem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Vahida Ahmic; Arisa Nilsson; Antonio Petrovski; [2018]
    Nyckelord :Employer branding; employee retention; talent acquisition; employer value proposition and person-organization fit; Motivation och generationsskillnader;

    Sammanfattning : Employees with the right skills give competitive advantages. It is therefore important to retain existing staff with the right skills but also to attract new talent. In the IT industry, there is currently lack of competence and the need will increase in the future. LÄS MER