"Vem fan är Dennis?" : En kvalitativ studie om butikschefers upplevelser av introduktionsprocessen och socialiseringen av nya medarbetare i en säsongsbetonad bransch

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Bakgrund och syfte: Introduktion är viktigt för att nyanställd personal ska lära sig arbetsuppgifter och socialiseras in i organisationen. Forskning kring introduktionens utformning är ofta baserad på tillsvidareanställda och därför fokuserar denna undersökning på alternativa anställningsformer. Syftet med denna studie är att undersöka hur chefer på företag i en säsongsbetonad bransch och som anställer mycket ny personal, upplever och arbetar med introduktionsprocessen. Metod: Studien utgår från en kvalitativ metod där åtta butikschefer intervjuats. Resultat: Introduktionsprocesserna är utformade på olika sätt i de undersökta butikerna. Vidare visar resultatet att kommunikation och informationsdelande är viktigt för alla inblandade parter vid en nyanställning. Slutsatser: En stor majoritet av introduktionsprocessen kan med fördel struktureras vid introduktion av säsongsanställda. Respondenterna i denna studie påpekar vikten av en god introduktionsprocess men avsaknandet av tydliga riktlinjer har gjort att processen blivit informell samt ostrukturerad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)