En undersökning om varför små företagare inom turistbranschen väljer att samarbeta.

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Tidigare forskning belyser motiv till samarbete ur turistens perspektiv. Företag oavsett storlek drivs av att marknadsföra sig som en enad destination gentemot turisten. Många företag inom turistbranschen är små. Små företagare saknar ofta anställda och driver verksamheten hemifrån vilket kan göra att deras motiv till att samarbeta skiljer sig från företag i allmänhet. Syftet med vår uppsats är att beskriva och analysera vad det är som driver små företag till att samverka inom en destination. Uppsatsens resultat bygger på kvalitativa intervjuer genomförda med fem små företag inom nätverket Destination Hallandsåsen. Små företag samarbetar för att på ett enkelt och billigt sätt nå ut till sina kunder. Genom kännedom om varandra kan de rekommendera kunderna till företag som uppfyller deras förväntningar. Små företag samarbetar för att få en social integration med andra företagare och idéer som utvecklar dess verksamheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)