Det komplexa texturvalet : En kvalitativ studie om faktorer som styr svensklärares val av skönlitteratur på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Martin Norin; [2023]

Nyckelord: Texturval; Skönlitteratur; Faktorer; Gymnasiet; Lärare;

Sammanfattning: Det är upp till den enskilda svenskläraren att bestämma vilken skönlitteratur som ska inkluderas i undervisningen. Det medför en tydlig frihet, men samtidigt existerar olika faktorer som styr detta texturval. Syftet med examensarbetet är att ge ett kunskapsbidrag om sex verksamma svensklärares skönlitterära texturval genom att applicera Charles Sarlands modell för lärares texturval i en modern kontext. För att uppfylla syftet bygger studien på sex lärarintervjuer. Intervjuerna har analyserats genom en tematisk analys. Resultatet är att det är sex faktorer som styr texturvalet och som överlappar med Sarlands modell: svensklärarnas strävan efter elevanpassning; svensklärarnas strävan efter att bidra till elevernas personliga utveckling; svensklärarnas uppfattningar om skolans tillgång på böcker; svensklärarnas ansvar att förmedla kultur; svensklärarnas strävan efter att inkludera ”kvalitet”; och svensklärarnas egna preferenser. Utöver dessa har följande faktor kunnat urskiljas: svensklärarnas strävan efter mångfald sett till författare. En av slutsatserna är att Sarlands modell fortfarande är aktuell när det gäller vad som styr lärares texturval. En ytterligare slutsats är att modellen dock inte är heltäckande och att även mångfald sett till författare ses som en strävansvärd faktor i dagens samhälle. Därtill är en tredje slutsats att även om samtliga sex lärare påstår att deras texturval behöver inkludera kvalitet, så definierar de kvalitet på olika sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)