Värden för framtiden - Utifrån pedagogers perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I Läroplan för förskolan (Skolverket 2010) står det att barn ska förberedas inför detdemokratiska samhällslivet som vuxna med en god värdegrund. Värdegrunden är komplexoch tolkningsbar men samtidigt en grundläggande faktor som ska finnas med i förskolansverksamhet. Syftet med undersökningen är att söka kunskap om och förståelse för hurpedagogerna inom förskolan resonerar kring och arbetar för att förbereda barnen för framtidenmed värdegrundsfrågor. I vår undersökning har vi gjort kvalitativa intervjuer med sjupedagoger från två förskolor. Vi fått fram att värdena ansvar, respekt, empati och frihet är detsom våra informanter värnar om. Vår slutsats är att av de värden vi har fått fram i vårundersökning, är respekt den som väger tyngst. Respekten till varandra och till den världbarnen kommer att växa upp i och ta hand om i ett senare skeede är en viktig del iförskoleverksamheten. Förmågan att vägleda barnen är en viktig del i värdegrundsarbetet.Genom att vara en god förebild som barnen kan anamma samt lyssna och uppmärksammabarnen val kan pedagogerna visa barnen den rätta vägen och förebreda dem för framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)