Förstår du vad du har läst? : En litteraturstudie om hur användandet av lässtrategier utvecklar elevers läsförståelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Betydelsen av att läsa med god läsförståelse ökar på grund av informationssamhällets framväxt. I PIRLS-undersökningen som genomfördes 2016 visades en förbättring på elevers läsförståelse gentemot den undersökning som gjordes 2011. Att elever undervisas betydligt mindre i lässtrategier i Sverige än i andra länder var också något som uppmärksammades. Syftet med denna litteraturstudie är att bidra med kunskap om hur undervisning i lässtrategier kan bidra till utveckling av elevers läsförståelse. Utifrån syftet har dessa frågeställningar utformats: Hur kan lässtrategier utveckla elevers läsförståelse? Hur kan lärares kunskap om lässtrategier bidra till utveckling av elevers läsförståelse? Detta är en litteraturstudie där olika publikationstyper har analyserats utifrån studiens syfte. Studien innefattar både nationella och internationella publikationer så som två doktorsavhandlingar, nio vetenskapliga artiklar och en licentiatavhandling. Resultaten visar att användandet av lässtrategier har en positiv effekt på elevers läsförståelseutveckling. Flera studier belyser samspelet, både mellan elever och mellan lärare och elever, som en betydelsefull faktor. Slutsatsen av resultatet är att lässtrategier är ett viktigt stöd för att utveckla läsförståelsen hos elever. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)