Gamification - En kedjereaktion av engagemang

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Gamification tar sikte på att spels engagerande förmåga borde kunna användas i andra sammanhang än endast i spel, som till exempel på företag, för att engagera kunder eller anställda. Gamification som riktar sig mot företagets anställda kallas intern gamification och har under de senaste åren ökat i användning. På företag är sociala motiv ofta en viktig drivkraft bakom människors beteenden. Sociala motiv syftar till viljor som relateras till grupper, som till exempel viljan att prestera bättre än andra i en grupp, eller viljan att passa in i en grupp. Trots att socialamotiv ofta är en viktig drivkraft på arbetsplatser saknas studier kring hur intern gamification kan väcka motivation genom sociala motiv. Gamificationlösningar består av spelmekanismer som till exempel poäng, medaljer och tävling. Tidigare studier har visat att spelmekanismer kan samverka för att skapa motivation, men det saknas studier kring hur spelmekanismers samverkan fungerar. Det saknas också studier kring om spelmekanismer kan samverka för att skapa motivation genom just sociala motiv, och i så fall hur. Denna kvalitativa studie avser därför att studera detta. Studiens empiriska materialet har samlats in på ett företag som genomfört en intern gamificationlösning. Undersökningen visar att samverkande spelmekanismer kan motivera deltagarna genom socialamotiv i en intern gamificationlösning. Motivationen skapas genom en kedjereaktion av engagemang i tre faser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)