Inkluderande arbetssätt i förskolan : En litteraturöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Joel Lindbom; [2023]

Nyckelord: Inkludering; förskola; arbetssätt;

Sammanfattning: Inkludering är inget nytt fenomen för den svenska förskolan, barn i förskolan ska få sina rättigheter tillgodosedda och det är personalens ansvar att tillgodose dem. Syftet med studien är att genom en litteraturöversikt undersöka och presentera olika arbetssätt för inkludering av barn i förskolans verksamhet. Litteraturöversikten indikerade att en inkluderande utbildning förutsätter en kombination av faktorer i miljön, hos läraren, kring samarbetet och olika stödinsatser. Vikten av sociala interaktioner betonas men samtidigt verkar det finnas utmaningar inom området. En annan utmaning verkar vara att lyckas med att skapa förutsättningar för och erbjuda allt det som kan gynna alla barn men samtidigt lyckas se och möta det individuella barnet. Mycket av dagens forskning visar på en strävan mot inkludering och att det finns många fördelar, samtidigt kunde resultatet från litteraturöversikten visa att en inkluderande undervisning kan vara svår att implementera i praktiken. Synsättet på vad inkludering är och bör vara kanske är den startpunkt som kan vägleda både forskning och praktik framöver.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)