Värnplikten och vården av värdefulla varumärken

Detta är en Magister-uppsats från Försvarshögskolan

Sammanfattning: Från 2010 förändrades Försvarsmaktens rekrytering av soldater genom regeringsbeslut att värnplikten skulle vara vilande. Anställda soldater skulle bemanna FM organisation. Under åren intill 2010 fanns det, trots värnpliktens obligatorium, möjlighet att söka till frivilliga utbildningar under värnpliktstjänstgöringen, genom en särskild ansökan (SANS). Ett förband med SANS var Fallskärmsjägarskolan (FJS). Varje år genomförde ett stort antal ungdomar med uppfylld kravprofil vid mönstringen SANS till FJS. Vad var bidragande orsaker och påverkansfaktorer till att de sökte utbildningen vid FJS, en mer krävande utbildning än de behövde genomföra? Uppsatsen behandlar faktorer som bidrog till attraktionskraften att söka fallskärmsjägarutbildningen. Med utgångspunkt i organisationskultur, och med stöd av Backhaus och Tikoos utvecklade ramverk kring Employer branding, kommer ett av FM varumärken att behandlas. Det görs genom empiriskt stöd av en frågeundersökning, med tre årskullar över tre decennium. Resultatet visar att såväl externa som interna faktorer påverkar uppfattningen kring en organisations varumärke. Dessutom visar det vikten av ambassadörer, och betydelsen av muntlig överspridning samt upplevd familjaritet med organisationen. Det visar också den tidsöverskridande konstanta attraktionen av utmaningen, att få testa sig, som del av en eftertraktad grupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)