Lansering av en funktionell dryck

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Lansering av en funktionell dryck på den svenska marknaden Seminariedatum: 2010-01-18 Kurs: FEKK01, Examensarbete kandidatnivå, 15 hp Författare: Kristin Gulliksson, Malin Laurén och Joakim Nyström Handledare: Christine Blomqvist Nyckelord: Funktionella drycker, hälsopåstående, rättvisemärkt, Fair Trade, Vitamin Well, White Tiger, lansering och positionering Syfte: Vårt syfte är att kunna urskilja faktorer som kan vara viktiga att beakta för företag som vill etablera sig på svenska marknaden för funktionella drycker. Metod: Vi har främst använt oss av en kvalitativ studie med en abduktiv ansats, som används för att finna en slutsats till vårt syfte. Undersökningsdesignen är en studie som innehåller utlåtande och intervjuer med insatta personer. Teoretisk perspektiv: Uppsatsen är baserad på Porters 5 Forces, Produktlivscykeln, Window of Opportunity, Ansoff Matrisen, Segmentering och Positionering. Empiri: På grund av begränsad tidigare forskning inom ämnet, har uppsatsen sin grund i intervjuer på fallföretag och experter inom ämnets områden. Slutsats: Av vår analys har vi kunnat urskilja följande tre viktiga faktorer företag bör ta hänsyn till för att etablera sig på marknaden för funktionella drycker: Tydlig positionering, skapa kännedom/efterfråga och att snabbt kunna upptäcka och reagera på tillfälligheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)