Branding som en offentlig governance strategi : Ett nyinstitutionellt perspektiv på Eskilstuna kommuns governancestrategi genom varumärket

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Titel: Varumärket som en offentlig governance strategi  Nyckelord: Governancestrategi, offentliga sektorn, isomorfism, legitimitet & branding. Forskningsfrågor: Hur genomför Eskilstuna kommun branding som en offentlig governance strategi utifrån ett nyinstitutionellt perspektiv? Vilka är drivkrafterna till anpassningen och tillämpningen av brandingstrategin i Eskilstuna kommun inom deras organisationsfält? Syfte: Syftet med studien är att explorativt undersöka Eskilstuna kommuns förändring genom att utnyttja branding som en governance strategi utifrån ett nyinstitutionellt perspektiv. Studien syftar därmed undersöka det centrala och få en förståelse över offentlig branding genom en systematisk litteraturöversikt, för att sedan få fördjupad förståelse över kommunens brandingprocesser. Metod: I denna studie användes en fallstudiemetodik med en kvalitativ metod. Åtta semistrukturerade intervjuer med anställda från Eskilstuna samt sekundärdata om brandingkampanjen som utgör den empiriska data. Sedan genomfördes en systematisk litteraturöversikt för att få fram det centrala i forskningsfronten. Slutsats: Branding som en offentlig governance strategi sker genom en inkludering med de olika intressenterna tillhörande organisationsfältet. Det som är drivkrafterna till brandingstrategin är de olika isomorfiska trycken, där olika interna och externa tryck medför en anpassning till strategin.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)