Akrylamid - en het potatis : en kvalitativ textanalys av Livsmedelsverkets, Dagens Nyheters och Aftonbladets framställning av akrylamidupptäckten

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Syfte: Uppsatsen syftar till att belysa hur Livsmedelsverket samt Dagens Nyheter och Aftonbladet framställde informationen om akrylamidupptäckten i livsmedel. Metod: Metoden består av en kvalitativ textanalys med utgångspunkt i en retorisk-kritisk analysmodell. Det empiriska materialet består av Livsmedelsverkets pressinbjudan, pressmeddelande och presskonferens i samband med deras informerande om ämnet akrylamid i livsmedel. Samt artiklar som publicerades i Dagens Nyheter och Aftonbladet om akrylamidupptäckten. Slutsats: Livsmedelsverket framställer informationen om akrylamidupptäckten som positiv i det avseende att det är ny kunskap som kan förklara en del befintliga cancerrisker. De kommunicerar några motstridiga budskap, till exempel; att det kan vara farligt att äta produkter som innehåller akrylamid, trots detta så vidtar de inga åtgärder när det gäller att förbjuda dessa livsmedel. Det språk som används för att beskriva problemet är fackspråksbetonat. Dagens Nyheter och Aftonbladet har gemensamt att de båda har artiklar med vinklingar som behandlar, upptäckten av ämnet akrylamid i livsmedel, ifrågasättande av Livsmedelsverkets larm, konsekvenser för livsmedelsbranschen samt forskarstudenten som upptäckte akrylamidämnet i livsmedel. Utmärkande för Dagens Nyheter framställning av nyheten om akrylamid är att den är relativt saklig och konkret med väl underbyggda utlägg. Karaktäristiskt för Aftonbladets framställning av nyheten är att den är dramatisk med bildligt språk

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)