Sammanhängande matematik? : En studie i gymnasieelevers upplevelse av sammanhang inom matematiken

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Andreas Höggren; [2018]

Nyckelord: sammanhang; matematik; gymnasieskola; skola; attityd;

Sammanfattning: I denna studie så undersöks elevers upplevelse av sammanhang i matematik, och hur det relaterar till deras attityd och betyg i ämnet. Studiens mål är även att skapa en enkät som kan mäta elevers upplevelse av sammanhang i matematik. Enkäten skapades utifrån en TIMMS-enkät och Teaching for Robust Understanding (TRU) ramverket och utfördes av 127 gymnasielever från fyra olika gymnasier. Resultatet visade tydligt att elever upplever sammanhang i matematiken som svagt positivt, men att sammanhang mellan matematik och verkligheten upplevs som mer positivt än sammanhang mellan olika matematiska områden. En stark korrelation fanns även mellan elevernas betyg och attityd i relation till deras upplevelse av sammanhang. Detta tyder på att elever kan prestera bättre, och få en positivare syn av matematik, om de upplever sammanhanget i matematiken som positiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)