En djupfryst bransch – Strategiska allianser i den svenska storhushållmarknaden

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: SYFTE: Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera hur tillverkare av storhushållsugnar och producenter av djupfrysta livsmedel för storhushåll samarbetar för att öka värdet för den gemensamma slutkunden – storhushållet. METOD: Studien är av kvalitativ karaktär och kretsar runt djupintervjuer med nyckelpersoner inom livsmedelsbranschen och tillverkare av storhushållsugnar. TEORI: För att besvara uppsatsens syfte utgår vi från teorin om strategiska allianser ur ett resursbaserat synsätt, strategiska innovationer och strategisk positionering. RESULTAT: Vårt resultat kan kopplas till några konkreta punkter som presenteras nedan: • Samarbeten mellan ugnstillverkare och livsmedelsproducenter efterfrågas var för den logiska grunden för strategiska allianser i branschen är stor. • Ökad kommunikation mellan livsmedelsproducenter och ugnstillverkare ökar chanser till framgångsrika samarbeten. Branschorganisationer är en viktig aktör i detta arbete. • Det har visat sig vara lönsamt att lägga ner tid på att utveckla allianser. • Flexibla organisationer som tillåter samarbeten av hög integrationsgrad mellan livsmedelsproducenter och ugnstillverkare är en förutsättning för framgångsrika organisationer. • Livsmedelsproducenter och små ugnstillverkare har mest att vinna på samarbeten varför de bör vara de drivande krafterna bakom framtida allianser. • Allianser bör föregås av klara mål rörande vad samarbetet konkret ska resultera i, både i ren försäljning och vilka slutkunder ska kommuniceras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)