Matematik i grundskolan : en kunskapsöversikt om taluppfattning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: Maja Zirk; [2023]

Nyckelord: matematik; taluppfattning; tidig grundskoleålder;

Sammanfattning: Taluppfattning utgör en betydelsefull del i läroplanens kursplan för matematik i grundskolan. Lärare som undervisar i matematik behöver vara väl införstådda i innebörden av taluppfattning för att kunna förstå och möta elevers matematiska utveckling. Syftet med kunskapsöversikten är att kartlägga forsknings om barns taluppfattning i tidig grundskoleålder. Den metod som tillämpats i kunskapsöversikten är litteratursökning. Resultatet har sin utgångspunkt i tolv vetenskapliga artiklar från olika delar av världen som kategoriserats utifrån tre identifierade områden inom forskningsfältet. De tre områdena är: taluppfattning som begrepp, förutsättningar för taluppfattning och didaktiska möjligheter. Dessa tre är ledande för arbetets tema och struktur och används som syntes i arbetets slutsats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)