Etisk grön marknadskommunikation - ett nutida företags väg till framgång

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Etisk grön marknadsföring har blivit en allt viktigare kommunikationsstrategi för företag och varumärken att implementera efter att fler konsumenter har börjat bry sig om etiska och gröna frågor. Samtidigt är det av vikt för varumärken att få konsumenter att vilja bli förknippade med just det egna varumärket i den konkurrenskraftiga marknad som existerar i dag. Denna kvalitativa studie ämnar att bidra med kunskap kring hur etisk grön marknadskommunikation kan användas som ett symboliskt verktyg för att skapa förutsättningar för konsumenters identitetsskapande och på så sätt främja relationsbyggande. För att studera detta analyseras ett svenskt livsmedelsföretags Instagraminlägg, där en textuell samt visuell retorisk analys används för att få fram vilka retoriska verktyg som används i företagets etiska gröna marknadskommunikation för att uppmana konsumenter till ett mer etiskt och miljömedvetet liv. Vidare studeras hur denna etiska gröna marknadskommunikation, och de retoriska verktygen, kan skapa förutsättningar för konsumenters identitetsskapande. Studien finner att etisk grön marknadskommunikation är starkt retoriskt utformad och framför allt innehåller ethos- och pathos-argument. Dessa argument kan dels motivera konsumenter till etisk grön konsumtion men även framkalla en förändringsvilja hos dem, vilken i sin tur skapar goda förutsättningar för att konsumenterna rekonstruerar sina identiteter efter målbilden varumärket förmedlar. Studien visar därmed att etisk grön marknadskommunikation är ett kraftfullt, symboliskt verktyg som kan skapa starka förutsättningar för konsumenters identitetsskapande, vilket i sin tur kan främja en personlig relation mellan konsumenten och varumärket som gör att konsumenten vill fortsätta konsumera just det varumärket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)