Produktplacering och omvänd produktplacering som marknadsföringsverktyg för Tv-spel

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Detta arbete har undersökt vad Tv-spelare online tycker om omvänd produktplacering (ReverseProduct Placement, RPP) jämfört med vanlig produktplacering. RPP innebär att föra överfiktiva varumärken från filmer, Tv-serier och annan media till verkligheten och sälja verkligamotsvarigheter av produkterna. RPP i kombination med Tv-spel är ett ganska outforskat områdeoch detta arbete skrevs för att hjälpa fylla det hålet. Data om vad folk tycker samlades in via en digital enkät som delades via en länk iinternetforum, exempelvis Reddit. Resultaten visar att en marknadsföringskampanj för enuppföljare där konsumenten får en ätbar produkt som gåva vid förbokning eller köp av spelethar stor chans att locka fans av serien. Den skulle kunna vara något mer effektiv än en kampanjmed PP-element eftersom Tv-spelare har en något mer positiv inställning till RPP än PP.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)