Sökning: "övningar par"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden övningar par.

  1. 1. Designbaserad forskning: Utveckling av en pedagogisk lektionsplanering för programmeringsundervisning : Med analys av Blooms taxonomi som bedömningsverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Yara Faris; Xinyi Pan; [2023]
    Nyckelord :Bloom s taxonomy; Design Based Research; Block Programming; Teacher guide; Computer Science; Computational thinking; Blooms taxonomi; Designbaserad forskning; Blockprogrammering; Lärarhandledning; Datavetenskap; Datalogiskt tänkande;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har förändrat skolmiljön och skapat både nya utmaningar och möjligheter Det här examensarbetet, genomfört i samarbete med K-ULF projektet, syftar till att utveckla en pedagogisk lektionsplanering med tillhörande lärar- och elevhandledning som kombinerar teori och praktiska övningar. Målet är att stödja lärare i programmeringsundervisningen och främja elevernas lärande i en sociokulturell miljö. LÄS MER

  2. 2. ”Försämrad läsförståelse leder till en mindre chans att lyckas” : En undersökning om undervisningsmetoder i läsförståelse, samt varför och hur verksamma lärare väljer dessa metoder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jesper Larsson; Lova Rosberg; Eiman Rashed; [2023]
    Nyckelord :Adaptations; artifacts; cooperative strategies; elementary school; mediation; reading comprehension; sociocultural perspective; teaching methods; the circle model; the zone of proximal development; Artefakter; cirkelmodellen; grundskola; kooperativa strategier; läsförståelse; mediering; proximala utvecklingszonen; sociokulturellt perspektiv; stöttning; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka undervisningsmetoder som används av verksamma svensklärare i grundskolans klassrum för att utveckla elevernas läsförståelse i ämnet svenska men också hur och varför lärarna använder just dessa metoder. Denna undersökning bygger på svar inkomna från utskickade frågeformulär. LÄS MER

  3. 3. Får jag visa vad jag kan? : En multimodal textanalys av läromedel i årskurs 3 inom ämnet engelska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Izabella Ewertson; Tove Wegar; [2021]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; socialsemiotiskt perspektiv; lärande; multimodalitet; engelska; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka i vilken utsträckning det finns möjlighet till  interaktion mellan undervisningens deltagare i de undersökta läromedlen samt att undersöka relationen mellan verbal text och bild i de utvalda läromedlen. Studien är en multimodal textanalys med inslag av både kvantitativa och kvalitativa mått där fem läromedel i engelskämnet för årskurs tre har undersökts. LÄS MER

  4. 4. Digital organisationsstruktur under en kris : En fallstudie om organisationsförändring i en kommun under en pandemi

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Martin Bondesson; [2021]
    Nyckelord :Nyckelord: pandemi; Covid-19; corona; kris; online-jobb; företagsstruktur; företagsdesign; organisationsförändring; organisationsteori; kommuner;

    Sammanfattning : Titel: Digital organisationsstruktur under en kris – en fallstudie om organisationsförändring i en kommun under en pandemi   Bakgrund: 2020 blev ett år som många helst inte vill minnas. En pandemi lamslår större delen av världen och organisationer måste snabbt ställa om sin verksamhet för att möta myndigheternas krav och att bibehålla sin verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Hur läromedel i svenskämnet presenterar läs- och skrivinlärning : En kvalitativ textanalys med fokus på interaktionsgrad samt läromedlens förhållningssätt till introduktion av språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tove Borg; Izabella Ewertson; [2020]
    Nyckelord :top-down; bottom-up; läsinlärning; skrivinlärning; sociokulturellt perspektiv; läromedel; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med utökad kunskap om vilka förhållningssätt olika läromedel har gällande introduktionen av läs- och skrivinlärning samt i vilken grad läromedlen möjliggör interaktion mellan undervisningens samtliga deltagare. Studien är baserad på en kvalitativ textanalys där fyra läromedel, Simalabim grundbok 1, Prima svenska 1, Forma språket ettan samt Den magiska kulan, har analyserats utifrån sex olika kategorier, som alla berör det sociokulturella perspektivet. LÄS MER