Sökning: "Orättvisor"

Visar resultat 11 - 15 av 156 uppsatser innehållade ordet Orättvisor.

  1. 11. ChatGPT’s påverkan på skolväsendet: med fokus på gymnasienivå : En kvalitativ studie om AI som stödverktyg vid undervisning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Max Danielsson; [2023]
    Nyckelord :AI; Artificial intelligence; ChatGPT; Chatbots; Chat Bot; High School; AI; Artificiell Intelligens; ChatGPT; Chatbotar; Chat Bot; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Användning av AI har ökat i skolans värld, och med ökningen av användandet följer viss osäkerhet och kritik kring ämnet. En del av problematiken ligger i korrektheten och pålitligheten hos AI:n, medan annan problematik ligger i hur tillgången till AI ser ut mellan olika skolor, då detta kan skapa orättvisor. LÄS MER

  2. 12. Etnicitet inom skolämnet svenska : En studie om hur den etniska mångfalden representeras i läromedel för låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elias Hession; Kani Kammaran Habib; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; representation; läromedel; västerländsk; icke-västerländsk; orientalism; postkolonialism;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på i vilken omfattning etnicitet uttrycks i läromedel i ämnet svenska för låg- och mellanstadiet, samt att ta reda på hur etnicitet representeras utifrån kultur, platser och egennamn i de undersökta läromedlen, sett till västerländskt och icke-västerländskt. För att få fram den här informationen har två frågeställningar formulerats: I vilken omfattning uttrycks olika etniciteter i text och bild när det gäller västerländska och icke-västerländska kulturer, platser och egennamn? På vilka sätt representeras de västerländska och icke-västerländska kulturerna, platserna och egennamnen i läromedlen? Två teorier har använts i studien. LÄS MER

  3. 13. Värdegrundsarbete i bildundervisningen : En kvalitativ studie om lärares resonemang kring att implementera värdegrunden i bildämnet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Peter Stjärneborn; [2023]
    Nyckelord :Värdegrund; bildundervisning; bildämnet; bildlärare; normer; normkritik; didaktik; samhälle;

    Sammanfattning : Den här studien har haft som syfte att undersöka hur bildlärare resonerar kring implementeringen av värdegrunden i bildundervisningen. Studien utförs genom semistrukturerade intervjuer med två bildlärare som arbetar på högstadiet, där informanterna belyser sina erfarenheter av att implementera värdegrunden i bildundervisningen. LÄS MER

  4. 14. Alla får vara med : En studie om konflikthantering och om barns delaktighet och utanförskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Gavelin; Madeleine Grundström; [2023]
    Nyckelord :konflikter; konflikthantering; uteslutning; delaktighet; förskollärare; förskola och barn;

    Sammanfattning : Leken i förskolan har en central roll för barns utveckling och lärande. I leken är det omöjligt att undgå konflikter och orättvisor. Än mer komplext blir det utifrån resonemanget om att “alla får vara med”. LÄS MER

  5. 15. Att navigera genom gigekonomins utmaningar : Maskulinitet och ond optimism i ett nytt arbetsliv

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Emelie Wahlkrantz; [2023]
    Nyckelord :gig work; masculinity; ideology; Louis Althusser; cruel optimism; gigarbete; maskulinitet; ideologi; Louis Althusser; ond optimism;

    Sammanfattning : Gigekonomin är ett växande fenomen på den svenska arbetsmarknaden. Gigarbete har både hyllats som en möjlighet att komma in på arbetsmarknaden och kritiserats för sin prekära natur. I den här studien undersöks den sociala konstruktionen av gigarbetare utifrån ett ideologiskt perspektiv. LÄS MER