Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Rörlig media i fysikundervisningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Fredriksson; Ellen Larsson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den digitala världen är idag ett naturligt inslag i de flesta unga människors liv, men hur väl är denna verklighetintegrerad i skolan? Genom den digitala tekniken ges många möjligheter för läraren att förklara och illustreraolika lärandeobjekt och där kan rörlig media vara en möjlighet. Vi undersöker i vilken utsträckning fysiklärareanvänder sig av rörlig media i undervisningen. LÄS MER

  2. 22. Testning med BeSS på svenska gymnasieungdomar utan kända språkliga svårigheter : - ett referensmaterial för bedömning av subtila språkstörningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Logopedi

    Författare :Matilda Andersson; Erik Wieslander; [2013]
    Nyckelord :BeSS; subtle language problems; SLI; dyslexia; high school students; high level language; BeSS; subtila språkliga svårigheter; språkstörning; dyslexi; gymnasieungdomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Testmaterialet Bedömning av Subtila Språkstörningar (BeSS) togs fram för att bedöma subtila språkliga svårigheter hos bland annat personer med neurodegenerativa sjukdomar. Testet har sedan använts bland annat i dyslexiutredningar då subtila språkliga svårigheter kan förekomma även vid dyslexi. LÄS MER

  3. 23. Barns berättande och återberättande : En jämförande studie mellan enspråkiga och flerspråkiga barn i Sverige

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Linnéa Thomasdotter; [2013]
    Nyckelord :language development; narratives; swedish; bilingualism; macrostructure; story grammar; microstructure; speech and language therapy; språkutveckling; narrativer; svenska; flerspråkighet; makrostruktur; story grammar; mikrostruktur; logopedi;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade samhälle blir det allt vanligare att barn växer upp med fler än ett språk i sin omgivning. Det kräver en ökad kunskap om flerspråkighet och vad som särskiljer flerspråkiga barn från enspråkiga barn. LÄS MER

  4. 24. Narrativ förmåga på franska och svenska : En komparativ studie om enspråkiga och simultant flerspråkiga barn

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Anne Haessig; Linda Tuvås; [2013]
    Nyckelord :logopedi; barn; flerspråkighet; tvåspråkighet; språkutveckling; språkförmåga; bedömning; narrativ; narrativer; berättarförmåga; makrostruktur; story grammar; franska; svenska; språkdominans; dominant; språk; språkstörning; enspråkig; enspråkiga; flerspråkig; flerspråkiga; tvåspråkig; tvåspråkiga;

    Sammanfattning : Idag växer var femte barn i Sverige upp med fler än ett språk i sin vardag. Flerspråkiga barn följer samma steg i sin språkutveckling som barn som växer upp med endast ett språk. LÄS MER

  5. 25. Språkstörning, kommunikation och lärande. En fallstudie av en elev med språkstörning i två skilda lärandemiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lidija Petrovic; [2013]
    Nyckelord :integrering; kommunikation; kommunikationsklass; lärande; språkstörning;

    Sammanfattning : SammanfattningPetrovic, Lidija (2013). Språkstörning, kommunikation och lärande. En fallstudie av en elev med språkstörning i två skilda lärandemiljöer. Language impairment, communication and learning. LÄS MER