Sökning: "Självständig artist"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Självständig artist.

  1. 1. Att sajna eller inte sajna : Hur kan artistens upplevelse och innovation påverkas av att kommersialisera sitt konstnärliga verk med att sajna eller inte sajna med ett skivbolag?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Viktor Nuorimaa; Henok Bitow; Haris Osmanagic; [2022]
    Nyckelord :Artistisk innovation; kommersialisering av musik; artistisk upplevelse; skivbolag; självständig artist; konstnärliga verk;

    Sammanfattning : Rapporten belyser att det kan vara tufft för en artist inom musikbranschen att avgöra om artisten ska binda sig till ett skivbolag eller om artisten ska satsa på den självständiga vägen och kommersialisera sitt konstnärliga verk på egen hand. Syftet med rapporten var att skapa förståelse för hur kommersialisering av ett konstnärligt verk kan påverka artistens upplevelse och innovation när man sajnar eller inte sajnar med ett skivbolag. LÄS MER

  2. 2. Självständiga artisters utmaningar inom den digitalamusikindustrin : En kvalitativ studie om hur självständiga artister använder sigav sociala medier och marknadsföring för att generera publikoch bygga publikrelationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Josef Newberg; [2021]
    Nyckelord :Självständig; artist; konventioner; konstvärldar; kundengagemangscykel; kvalitativ; interaktion; publik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra till en djupare förståelse för hursjälvständiga artister använder sig av sociala medier, dels för att nå ut till en publik,samt dels för marknadsföring inom den digitala musikindustrin. Uppsatsen nyttjarkvalitativa forskningsmetoder för både insamling av empiri samt analys av denna. LÄS MER

  3. 3. Förväntningar av artistprofilering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Antonio Charry Qvarforth; [2020]
    Nyckelord :artistvarumärke; kvalitativa intervjuer; musikbranschen; skoldiskurs; diskursanalys; artist;

    Sammanfattning : Studien syftar till att, genom diskursanalys, undersöka erfarenheter och upplevelser av artistprofilering. I undersökningens kvalitativa intervjuer deltog tre intervjupersoner. LÄS MER

  4. 4. Beströ min slöja med tårar : undersökandet av Lucia di Lammermoors "Vansinnesscen"

    Magister-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Operahögskolan

    Författare :Agnes Wästfelt; [2020]
    Nyckelord :opera; Lucia di Lammermoor; galenskap; undersökande; research; gestaltande; subjekt; rollgestaltning; skapandeprocess;

    Sammanfattning : The research of the operasingers own artistic management in the borderlands of opera and choreografy. The search for the autentic situation of Lucia di Lammermoors madness, beyond the objectifying view from society. In an attemt to find the subjective perspective of Lucia her selv. LÄS MER

  5. 5. "Sociala medier är magi för en musiker"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jon Karlsson; Johanna Lindell; Johan Nikolai; [2019]
    Nyckelord :Självständig artist; marknadsföring; skivbolag; kontroll; musikbranschen; relation; samarbete; sociala medier; värdeskapande; indiebolag; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: “Sociala medier är magi för en musiker” - En kvalitativ studie om samarbetet mellan artister och skivbolag, samt de framstående orsaker som satt relationen i förändring Kurs: FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 hp. Författare: Jon Karlsson, Johanna Lindell & Johan Nikolai Handledare: Oskar Christensson Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka marknadsföringens betydelse för samarbetet mellan skivbolag och artister. LÄS MER