Sökning: "Varför slutar"

Visar resultat 16 - 20 av 124 uppsatser innehållade orden Varför slutar.

  1. 16. Varför sjuksköterskor väljer att lämna yrket inom en femårsperiod : En kvalitativ intervjustudie ur sjuksköterskans perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Jennie Andreasson; Mimoza Shabani; [2021]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; bekräftelse; erkännande; ledarskap; motivation; personlig utveckling; sjuksköterskeprofessionen;

    Sammanfattning : Bakgrund: Svensk sjukvård står inför stora utmaningar de kommande åren med en åldrande befolkning som kommer att kräva allt mer vård. Samtidigt slutar nästan var tionde sjuksköterska sitt jobb inom vården. LÄS MER

  2. 17. Det är inte talangen som avgör, utan våra val : En kvalitativ studie om varför unga, talangfulla flickor slutar spela handboll i Sverige

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Lotta Kulju; [2021]
    Nyckelord :handball; disengagement process; drop-out; sports school; talent development; avslutsprocess; avhopp; handboll; NIU; RIG; talangutveckling;

    Sammanfattning : De flesta elitidrottskarriärer har sin startgrop i föreningsidrotten och närmare 90 procent av alla barn och ungdomar i Sverige har någon gång under sin uppväxt varit medlemmar i en idrottsförening. För de flesta barn innebär föreningsidrotten en positiv miljö där alla barn och ungdomar ska få möjlighet att vara med och delta på lika villkor – tills de plötsligt inte får det längre. LÄS MER

  3. 18. Varför slutar elever på fritidshemmet i de tidiga skolåren? : En enkätstudie kring elevers uppfattningar om varför de slutade på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Nilsson; Annie Salomonsson; [2021]
    Nyckelord :Elever; fritidshem; lärmiljö; påverkan; relationer;

    Sammanfattning : De aktiviteter och den undervisning som sker på fritidshemmet ska stödja eleverna i deras relationsskapande arbete. I bakgrunden tas det upp tidigare forskning som behandlar elevers möjligheter att påverka, lärande, sociala relationer, upplevd stress och yttre faktorer som kan påverka om eleverna väljer att vara på fritidshemmet eller inte. LÄS MER

  4. 19. Distraktioner med datorn inom grundskolan : En kvalitativ studie om varför elever slutar arbeta med uppgifter inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Niklas Rönningborn; Arbër Robeli; [2021]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; Stöttning; Artefakter; Mediering; Den proximala utvecklingszonen; Cummins fyrfältare; Dator;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ur ett elevperspektiv lyfta fram elevers upplevelser med mötet av datorn i svenskundervisningen i årskurs 5. Detta för att tidigare forskning har visat att undersökningen av det digitala verktygets användning och dess effekter är komplexa. LÄS MER

  5. 20. Varför slutar barn och ungdomar med ADHD idrotta så tidigt? : En studie om ADHD som exkluderande faktor i idrotten

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Martin Sundgren; [2021]
    Nyckelord :ADHD; stigmatisering; barn och ungdomsidrott; dold funktionsvariation; idrottens normer;

    Sammanfattning : In this advanced level essay Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is discussed within a Swedish Sports setting and the purpose is to better understand why children and adolescents with ADHD in Sweden drop out of sports clubs at an earlier than average age. This study is based on an interpretive view of knowledge and has a qualitative method. LÄS MER