Sökning: "dewey"

Visar resultat 11 - 15 av 364 uppsatser innehållade ordet dewey.

  1. 11. Hur gjorde Galileo? : En väg för elever i årkurs ett att få syn på naturvetenskapens karaktär

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Strand; [2023]
    Nyckelord :naturvetenskapens karaktär; explicit och reflektiv undervisning; Galilei Galileo; NO i årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att vinna kunskap om hur elever i årskurs ett kan utveckla förståelse för några av naturvetenskapens karaktärsdrag. För att undersöka detta planerade, genomförde och analyserade jag en temadag innehållandes tre lektioner med en klass elever i årskurs ett. LÄS MER

  2. 12. Kvalitet från en moralisk synvinkel : En kvalitativ studie om två kommuners riktlinjer för fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ellen Smålander; [2023]
    Nyckelord :Kvalitet; systematiskt kvalitetsarbete; fritidshem; moral; John Dewey;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study is to understand the description of quality, for the leisure center,as highlighted in two Swedish municipalities' policy documents for systematic quality work,and to interpret and understand which basic moral views these descriptions of quality express.The study takes its point of departure in a hermeneutic approach, where documents have beenexamined through a content analysis and data have been analyzed with inspiration from JohnDewey's theory of moral. LÄS MER

  3. 13. Är inte skiss bara för esteter? : Utveckling av elevers skissande i kursen Teknik 1

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elisabeth Daram Westling; [2023]
    Nyckelord :teknik; arkitektur; design; foresight; innovationer; humanteknologi;

    Sammanfattning : This short study concerns introduction of sketching by hand, in three first year classes in the Technology Programme at a Swedish Gymnasium. The purpose with the study has been the searching of ways to unfold 1) the student’s approach to sketching 2) their sketching skills 3) the development of a teacher’s didactic tools for sketching in the Technology Programme. LÄS MER

  4. 14. “People seem to understand numbers better than the alphabet” : Experiences and effects of reclassification from SAB to Dewey at a university library

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Julia Ptasznik; [2023]
    Nyckelord :Library; Information; Knowledge Organization; Classification Systems; SAB; Dewey Decimal Classification; DDC; DDK; Infrastructure; Infrastructure Theory; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This thesis is an analysis of the effects and experiences of reclassification from the Swedish SAB system to the Dewey Decimal Classification at one of the faculty libraries at Lund University. The background for this study is the National Library report from 2006 where advantages and disadvantages of switching to the DDC were outlined. LÄS MER

  5. 15. Solrosens livscykel - solrosens resa från frö till blomma : En studie om hur drama, bild och undersökande verb kan bidra till lärande i en högläsningsaktivitet om växternas livscykel hos äldre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Almén; Ronja Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Drama; drawing pictures; exploring verbs; nature science in preschool; storytelling; Drama; bild; högläsning; naturvetenskap i förskolan; undersökande verb;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka äldre barns kunskapsutveckling efter högläsning i kombination med undersökande verb samt de estetiska lärprocesserna drama och bild i undervisning om solrosens livscykel.  Vi har undersökt om högläsning med fokus på undersökande verb, bild och drama i kombination med varandra har en påverkan på äldre förskolebarns lärande av naturvetenskap. LÄS MER