Sökning: "medie informatik"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden medie informatik.

  1. 1. "Det har blivit nästan trendigt att vara autentisk" : En intervjustudie om influencer marketing

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Lovisa Eriksson; Helena Wrete; [2023]
    Nyckelord :authenticity; influencer marketing; influencer marketing agencies; influencer; mediated interaction; social interaction; social media; autenticitet; influencer marketing; influencer marketing-byråer; influencer; medierad interaktion; social interaktion; sociala medier;

    Sammanfattning : Influencer marketing (IM) har blivit en allt vanligare marknadsföringsstrategi. Tidigare forskning belyser att fenomenet autenticitet är en växande trend på sociala medier, vilket således är av intresse att studera vidare. LÄS MER

  2. 2. "Nyheter och annat kul" : En kvalitativ undersökning om nyhetsjournalistik på TikTok och barns medie- och informationskunnighet på sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Ebba Kotz; Emil Wattman; [2022]
    Nyckelord :Social media literacy; TikTok; children; news consumption;

    Sammanfattning : This study examines how news organizations activity on TikTok can support children’s news consumption, using Lara Schreurs and Laura Vandenbosch’s theory of social media literacy and Birgitta Höijer’s socio-cognitive reception theory. Through focus group interviews with nine participants, aged 10 to 11, the study explores news consumption by first looking at the social media literacy of children and then examining how children interpret the accounts of Lilla Aktuellt and Juniornyheterna. LÄS MER

  3. 3. “Jag vill inte att de ska se mig som en typiskt tjejig tjej och då se ner på min kompetens” : En intervjustudie om genusbarriärer i den svenska IT-branschen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ella Andersson; Josefin Hasselqvist Haglund; [2021]
    Nyckelord :Sweden; women; barriers; IT industry; technology as gendered; gender power relations; gender equality; Sverige; kvinnor; barriärer; IT-branschen; könspräglad teknologi; könsmaktsordning; jämställdhet;

    Sammanfattning : I Sverige ökar antalet kvinnor som är intresserade av ett jobb inom IT-branschen medan andelen kvinnor som arbetar i branschen minskar. Denna studie utforskar detta fenomen ur ett företagsekonomiskt och ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av reflektion inom Digital medieproduktion : En kvalitativ studie om komplexiteten i designprocessen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Jennifer Sjögren; Elin Sehlstedt; [2019]
    Nyckelord :medie; reflektion; designprocessen; design; medieproduktion; Schön; reflektivt tänkande; Donald Schön; reflektionens utveckling; reflektion i design; komplexiteten i design; designprocesser; Löwgren och Stolterman; Digital medieproduktion; kommunikation inom designprocessen; reflektion inom kommunikation; kommunikation;

    Sammanfattning : This essay will identify the importance of reflection, where it has its most significant place in the design process and how the reflection develops with experience. Though there is theories, there is a lack studies about reflection during the design process within digital media production. LÄS MER

  5. 5. Företagskommunikation med mobila intranät

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Marcus Gedda; [2018]
    Nyckelord :Intranät; Mobila Intranät; Företagskommunikation; Mobilitet; Business and Economics; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Människor är ständigt i rörelse och behöver tillgång till information som behövs för ett väl utfört arbete. Internkommunikation med mobila intranät undersöker hur användandet av det mobila intranät, ett medie som genom åren blir en del av organisationers val av kommunikat-ion mellan de anställda. LÄS MER