Sökning: "musikerutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet musikerutbildning.

  1. 1. "Vem är jag utan musiken liksom?" - En studie om hur gymnasieelever, med klassisk musik som inriktning eller fördjupning, resonerar gällande fortsatta musikstudier.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sanna Lundberg; [2019]
    Nyckelord :identitetsutveckling; gymnasieelever; musikutbildning; spetsutbildning; utbildningsval; yrkesval; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; career choices; educational choices; high school students; identity development; music education; specialist music program; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskaperna om hur elever, som har valt att gå gymnasieprogram med klassisk musik som inriktning eller fördjupning, resonerar kring sina framtida yrkesval. Studien syftar även till att kartlägga de uppfattningar om musicerande och yrkesval som eleverna ger uttryck för under gymnasietiden samt undersöka vilka faktorer som har bidragit till deras fortsatta musicerande. LÄS MER

  2. 2. Musiker eller musiklärare? Eller både och? : En enkätstudie om musiklärarstudenters motivationer och visioner för sitt framtida yrkesliv inom musik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Erik Hedenstedt; [2019]
    Nyckelord :music; motivation; work; musiklärare; musiker; reputation; elementary school; musik; motivation; arbete; musiklärare; musiker; status; grundskola;

    Sammanfattning : Det är idag en brist på musiklärare i Sveriges grundskolor. Samtidigt pekar tidigare studier på att det finns hos musiklärarstudenter en social kod varinom musikeryrket har högre status till skillnad från musikläraryrket. LÄS MER

  3. 3. Körundervisningens oändliga rikedom - En kvalitativ studie om körundervisningens roll på en musikhögskoleutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :David Sarosi; [2017]
    Nyckelord :Music Education; Music Academy; Group Learning; Educational Science; Collaborative Learning; Choral Education; Choir; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Musikhögskola; Körundervisning; Kör; Kollaborativt lärande; Gruppinlärning; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to explore how choral education influences higher music education. The basis of the study is partly Zoltán Kodálys writings that were relevant to the subject, and research and literature relevant to choral education and other aspects of teaching. LÄS MER

  4. 4. Upplevelser av oro och nervositet inför musikaliska prestationer hos improvisationselever på högskolenivå

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Johan Asplund; [2014-09-17]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker erfarenheter och upplevelser av oro, nervositet och musikalisk prestationsångest hos elever som studerar musikimprovisation på högskolenivå. Respondenter var studenter vid musikerutbildning inriktning improvisation på Högskolan för scen och musik, Göteborg. LÄS MER

  5. 5. Det där med noter! - Klassiska pianolärare som studerat i Malmö eller Birmingham, om sin syn på notläsning i pianoundervisningen nybörjarstadier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anders Hartelius; [2011]
    Nyckelord :music education; music reading; sight-reading; classical piano teachers; piano tuition for beginners; piano tutor books; Sweden; England; hermeneutics; Hans-Georg Gadamer; understanding; horizons of understanding; interview study; musikpedagogik; notläsning; a prima vista; klassiska pianolärare; pianoundervisning för nybörjare; pianoskolor; Sverige; hermeneutik; förståelsehorisont; intervjustudie; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: The thing with music reading This thesis relates to my educational background, why the studied area connects to experiences from when I studied classical piano performance at Birmingham Conservatoire. Since my time in England, I believe that when music students are situated in a foreign country, they will gain a new perspective on their origin and therefore, start to question, compare and reflect upon circumstances that have shaped their musical and pedagogical identity. LÄS MER