Sökning: "ordinary language criticism"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ordinary language criticism.

  1. 1. "Not your darlings – but their mother's!" : Interpretative Difficulties with "Love" in Euripides' Medea 

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Felicia Green; [2024]
    Nyckelord :Medea; love; Stanley Cavell; Ludwig Wittgenstein; Toril Moi; Cora Diamond; Søren Kierkegaard; ordinary language philosophy; ordinary language criticism; best case of acknowledgment; lived scepticism; the difficulty of reality; Fear and Trembling; avoidance of love; meaning; Medea; kärlek; Stanley Cavell; Ludwig Wittgenstein; Toril Moi; Cora Diamond; Søren Kierkegaard; vardagsspråkfilosofi; litteraturteori; Fruktan och bävan; levd skepticism; verklighetens svårigheter; mening;

    Sammanfattning : The aim of this Master’s thesis is to achieve philosophical clarity on an interpretative problem I have been struggle with in Euripides’ Medea: That Medea murders her own children, while claimingto love them. Situated within the philosophical and literary tradition of ordinary language philosophy and ordinary language criticism, the thesis draws on ideas, theoretical discussions, and concepts from Ludwig Wittgenstein, Toril Moi, Stanley Cavell, Cora Diamond, and Niklas Forsberg – but also Søren Kierkegaard. LÄS MER

  2. 2. Att veta och förstå : Moraliska svårigheter inom och i relation till Philippe Claudels roman Grå själar

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Clara Eklöf; [2023]
    Nyckelord :Grå själar; Philippe Claudel; ordinary language criticism; moral; filosofi och litteratur;

    Sammanfattning : The aim of the following master’s thesis is to analyze moral difficulties in and in relation to the French novel Grey Soulsby Philippe Claudel. Situated in the philosophic and literary tradition of Ordinary Language Criticism, the thesis applies and takes support from reasoning, ideas, and procedures from Niklas Forsberg, Stanley Cavell, Toril Moi and Nora Hämäläinen. LÄS MER

  3. 3. Teorier om läs- och skrivförmågan Whole Language – vad är det? : En hermeneutisk textanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Antonia Liljefors; [2021]
    Nyckelord :Whole Language; Phonics; The Reading Wars; Goodman; läs- och skrivinlärning; lärande; teorier;

    Sammanfattning : For decades, together with his colleague and wife Yetta, Kenneth Goodman has been lionized and vilified by educators and education decision makers on both sides of the Atlantic. Kenneth Goodman was on point of the attack on whole language in The Reading Wars in the mid-1990s. LÄS MER

  4. 4. Argumenterar Jonathan Tallant framgångsrikt mot mereologisk nihilism?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Jonathan Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Mereologi; metafysik; ontologi;

    Sammanfattning : Proponents of mereological nihilism attempt to achieve a simpler metaphysical ideology,a more parsimonious ontology and a solution to paradoxes of composition by denyingthat composition occurs. There are no objects with proper parts, only mereologicalsimples. LÄS MER

  5. 5. Prediktorer för högskolelärares avsteg från regler och intention till regelefterlevnad

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nils Johansson; [2020]
    Nyckelord :university; higher education institution; teacher; examiner; public sector official; rule-breaking; rule compliance; högskola; universitet; lärare; examinator; avsteg från regelverk; regelefterlevnad; regelbrott; statstjänsteman; myndighet;

    Sammanfattning : Bakgrund Som statsanställda ska lärare vid Sveriges statliga universitet och högskolor lojalt följa de regler som gäller för verksamheten. Mer kunskap behövs dock kring de faktorer som predicerar högskolelärares förhållningssätt till och arbete i enlighet med det regelverk som gäller i kontakten med studenterna och vid bedömning av studentprestationer. LÄS MER