Sökning: "reklam alkohol"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden reklam alkohol.

  1. 16. Produktplacering i svensk television

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Charlotta Lysell; [2009]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Inom film- och TV-branschen har produktplacering existerat i flera årtionden och har fungerat som en utmärkt marknadsföringsmetod för företag som velat sälja produkter och tjänster. Dessa produkter placeras i lämpliga program för att på så sätt nå ut till konsumenterna. LÄS MER

  2. 17. KLASSISK RETORIK I REKLAM : en analys av reklambilder för whiskey

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik; Institutionen för pedagogik; Institutionen för pedagogik

    Författare :Joel Tannerfalk; [2008]
    Nyckelord :Retorik; semiotik; reklam; alkohol; whiskey; Q magazine.;

    Sammanfattning : I uppsatsen behandlas tre reklambilder för whiskey utifrån teorier om klassisk retorik, visuell retorik och semiotik. Hypotesen för whiskeyn och dess reklam är att avsändaren måste övertyga betraktaren om att åsidosätta en viss typ av negativa associationer som finns i samband med alkohol för att den ska få en önskad effekt. LÄS MER

  3. 18. Marknadsföringsrättslig reglering av sponsring, smygreklam samt indirekt reklam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Åsa Samuelsson; [2005]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sponsring, smygreklam och indirekt reklam är marknadsföringsmetoder som allt oftare används av företag vid marknadsföring av varor och tjänster. Sättet på vilket sådana marknadsföringsåtgärder får utövas regleras av rättsliga regler och egenåtgärder. Uppsatsen behandlar dessa regleringar. LÄS MER

  4. 19. Öl- & alkoläsksmarknadsföring ur genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nils Fredrik Emil Bacos; Jonas Eriksson; Karin Svensson; [2004]
    Nyckelord :genus; reklam; alkohol; media; förpackning; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Alkoholkonsumtionen i Sverige är högre än på mycket länge. Med nya överenskommelser, som öppnade möjligheter för alkoholbranschen att marknadsföra sina produkter, utsätts konsumenter för ökad påtryckning av önskad kommunikation från företagen. LÄS MER

  5. 20. Alkoholreklamförbudet-mellan EG-rätten och den svenska alkoholpolitiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Malin Zetterberg; [2003]
    Nyckelord :Civilrätt; oklassificerad; EG-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Tidningen Gourmet har varit föremål för en medial blickfokus under våren 2003. Konsumentombudsmannen väckte talan mot tidningsföretaget Gourmet International Products Aktiebolag (GIP) för att ha givit ut otillåten kommersiell alkoholreklam riktad till konsumenter. LÄS MER