Sökning: "reklam alkohol"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden reklam alkohol.

  1. 11. Subliminal priming : Manipulation till att välja en specifik kulör på plastpåse

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Rickard Nordberg; [2014]
    Nyckelord :priming; subliminal; elections; bag; color; colour; psychology; nordberg; Rickard; mdh; mälardalen; Eskilstuna; Västerås; sps126; behavioral; behavioral; course; hvv; health; care; welfare; essay; c-essay; advertisement; gender; decision making; gender; advertising; perception; marketing; emotion; technique; Swedish law; colors; people; individuals; plastic bag; popcorn; Vicary; manipulation; specific; business; shop; trend; alcohol; choice; Choosing; decision making; behaviour; priming; subliminal; val; påse; färg; kulör; psykologi; nordberg; rickard; mdh; mälardalen; eskilstuna; västerås; sps126; beteendevetenskap; beteendevetare; kurs; hvv; hälsa; vård; välfärd; uppsats; c-uppsats; colour; advertisement; gender; decision making; kön; reklam; perception; marknadsföring; emotion; metod; svensk lag; färger; människor; individer; plastpåse; påse; popcorn; vicary; manipulation; specifik; affär; shop; trend; alkohol; examen; beteende;

    Sammanfattning : Primad information är lättare tillgängligt i minnet och kan således lättare bli igenkänt. Förutsättningar för priming är bland annat subliminal perception, mål, tillförlitlighet, icke vaksamt och icke vanemässigt. Studiens syfte är att få bredare förståelse gällande subliminal primings påverkan. LÄS MER

  2. 12. Motiv till tonåringars alkoholvanor : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Edin Licina; Sead Zejnelagic; [2012]
    Nyckelord :alkohol; motiv; tonåringar;

    Sammanfattning : Bakgrund:I tonåren gör alkoholen sin debut bland tonåringar och för många innebär detta berusningar som kan leda till farliga komplikationer. Syftet med studien var att undersöka vilka orsaker det fanns till att tonåringar brukade alkohol. LÄS MER

  3. 13. Systembolaget som Sveriges föräldrauppfostrare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Natalie Björk; [2011]
    Nyckelord :Receptionsanalys Systembolaget Kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Systembolaget har producerat nio stycken reklamfilmer  där de vill uppmana föräldrar att de inte skall ge minderåriga tonåringar alkohol. Jag har valt att  göra en receptionsanalys på en av dessa reklamfilmer, ”Sanningen”. LÄS MER

  4. 14. The Right One : En studie av användningen av könsstereotyper i tryckt alkoholreklam i svensk månadspress

    Kandidat-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning

    Författare :Carolina Henningsson; Henrietta Thönnersten; [2011]
    Nyckelord :Alcohol advertisting; advertisement; monthly press; gender stereotypes; consumtion; Alkoholreklam; reklam; månadspress; könsstereotyper; konsumtion;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att titta på om de stereotypa bilderna som tycks finnas av män och kvinnor i reklam stämmer; som att rosa drar till sig en kvinnas uppmärksamhet eller att en stilren bild attraherar män mer än kvinnor. Eftersom annonserna vi har valt kommer från en typisk herrtidning och en typisk damtidning hoppas vi på att kunna komma fram till att det finns distinkta skillnader i hur män och kvinnor reagerar på de sex annonser vi har valt ut. LÄS MER

  5. 15. Alcohol Advertising in Sweden, UK and EU - a comparative study

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Zanna Kanlic; [2010]
    Nyckelord :Law and Political Science;

    Sammanfattning : Vi är utsatta för reklam för olika produkter dagligen. Reklamen lockar, den påverkar och uppmuntarar oss att införskaffa den marknadsförda produkten. Ett speciellt område är reklamen av alkoholhaltiga drycker, vilket varit föremål för stor debatt i samhället. LÄS MER