Sökning: "reklam alkohol"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden reklam alkohol.
11. Subliminal priming : Manipulation till att välja en specifik kulör på plastpåse
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Primad information är lättare tillgängligt i minnet och kan således lättare bli igenkänt. Förutsättningar för priming är bland annat subliminal perception, mål, tillförlitlighet, icke vaksamt och icke vanemässigt. Studiens syfte är att få bredare förståelse gällande subliminal primings påverkan. LÄS MER
12. Motiv till tonåringars alkoholvanor : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Bakgrund:I tonåren gör alkoholen sin debut bland tonåringar och för många innebär detta berusningar som kan leda till farliga komplikationer. Syftet med studien var att undersöka vilka orsaker det fanns till att tonåringar brukade alkohol. LÄS MER
13. Systembolaget som Sveriges föräldrauppfostrare
Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)Sammanfattning : Systembolaget har producerat nio stycken reklamfilmer där de vill uppmana föräldrar att de inte skall ge minderåriga tonåringar alkohol. Jag har valt att göra en receptionsanalys på en av dessa reklamfilmer, ”Sanningen”. LÄS MER
14. The Right One : En studie av användningen av könsstereotyper i tryckt alkoholreklam i svensk månadspress
Kandidat-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltningSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att titta på om de stereotypa bilderna som tycks finnas av män och kvinnor i reklam stämmer; som att rosa drar till sig en kvinnas uppmärksamhet eller att en stilren bild attraherar män mer än kvinnor. Eftersom annonserna vi har valt kommer från en typisk herrtidning och en typisk damtidning hoppas vi på att kunna komma fram till att det finns distinkta skillnader i hur män och kvinnor reagerar på de sex annonser vi har valt ut. LÄS MER
15. Alcohol Advertising in Sweden, UK and EU - a comparative study
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Vi är utsatta för reklam för olika produkter dagligen. Reklamen lockar, den påverkar och uppmuntarar oss att införskaffa den marknadsförda produkten. Ett speciellt område är reklamen av alkoholhaltiga drycker, vilket varit föremål för stor debatt i samhället. LÄS MER