Sökning: "undervisningskontext"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade ordet undervisningskontext.

  1. 1. Historiskt berättande genom spelfilm : En analys av filmen Quo Vadis, Aida? (2020) utifrån dess potential att utveckla elevers narrativa kompetens som uttryck för historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sandra Sjödén; [2024]
    Nyckelord :Historiemedvetande; narrativ kompetens; historisk empati; historieundervisning; historisk spelfilm; Quo Vadis Aida?;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras filmen Quo Vadis, Aida? (2020) utifrån dess potential att utveckla narrativ kompetens, som ett uttryck för historiemedvetande, hos elever i en undervisningskontext. Filmen analyseras utifrån en narrativ analysmetod med fokus på vad filmen berättar samt hur det berättas. LÄS MER

  2. 2. Lässtrategier som verktyg för läsförståelse : Reading strategies as a tool for reading comprehension

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Samia Ben Monsor; Karolina Spjut; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; lässtrategier; lärares kompetens; motivation.;

    Sammanfattning : Kunskapsmätningar visar på att elevers förmåga till läsförståelse blir allt sämre. Det är en kunskap som är betydelsefull ur flera perspektiv och Skolverket har under de senaste åren arbetat med Läslyftet för att åstadkomma en förändring. LÄS MER

  3. 3. Att skapa läsmotivation hos elever : En litteraturstudie om läsmotivation hos elever i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Amilon Rogerstam; Clara Kårelind; [2023]
    Nyckelord :Läsmotivation; läsning; läslust; läsintresse; läsfrämjande; läsundervisning; läsförståelse; grundskola;

    Sammanfattning : Under ett antal år tillbaka har läsmotivationen, och läsförståelsen, bland svenska barn och ungdomar sjunkit drastiskt. En god läsförmåga där bland annat läsförståelse ingår kräver att eleverna känner läsmotivation och läser, vilket understryker vikten av läsmotivation. LÄS MER

  4. 4. Artificiellt Intelligent Undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brian Bukur Landquist; [2023]
    Nyckelord :AI in education; Artificial intelligence; Didactics; Social science; Civics; High school; K4; Gymnasium; Phenomenology; Technology; Digital; Civics studies; AI; ED; Artificiell intelligens; Didaktik; Ämnesdidaktik; Samhällskunskap; Gymnasiet; Fenomenologi; Teknologi; Digitalisering; Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker samhällskunskapslärares professionella och didaktiska förhållningssätt till artificiell intelligens (AI) som verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Fokus ligger på verktyget ChatGPT och hur detta kan användas i undervisningskontext. LÄS MER

  5. 5. Religionskunskapsundervisning med spelfilm som pedagogiskt verktyg. : En kvalitativ fallstudie om fem religionskunskapslärares ämnesdidaktiska val i etikundervisningen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Veronica Sjöström Boholm; [2022]
    Nyckelord :Etik; etikundervisning; spelfilm; moral; etikdidaktik; didaktik;

    Sammanfattning : Spelfilm som medium är populärt och används allt oftare iundervisningssammanhang. Följande uppsats undersöker hur fem yrkesverksammagymnasielärare tillämpat spelfilm som pedagogiskt verktyg i etikundervisningen ireligionskunskap. Informanterna har valts ut utifrån sin profession ochämneserfarenhet. LÄS MER