Sökning: "3D sound"

Visar resultat 6 - 10 av 76 uppsatser innehållade orden 3D sound.

  1. 6. Exploration of Sound Design and Sound Representation Techniques for Improving Inclusiveness, Player Performance, and Player Experience in Video Games

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Benjamin Esdor; [2023]
    Nyckelord :Sound Design; Audio Cues; Video Games; Inclusiveness; Visual Impairment; Deaf and Hard of Hearing; Ljuddesign; Ljudsignaler; Videospel; Inkludering; Synskadade; Döva och hörselskadade;

    Sammanfattning : This study aimed to explore sound design and sound representation techniques to strengthen the inclusion of players with sensory disabilities alongside non-disabled players. Additionally, it aimed to identify characteristics in inclusiveness components for video games. LÄS MER

  2. 7. Arbitrary motion Synthetic Aperture Radar

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Filip Alberius; Erik Rolander; [2023]
    Nyckelord :RADAR; SAR; Synthetic Aperture Radar; Pulsed Coherent Radar; PCR; VR; Virtual Reality; IMU; Inertial Measurment Unit; VAA; Virtual Antenna Array; Obstacle detection; Signal Processing; Matched Filter Method.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att utveckla en ny metod för att producera bilder med syntetisk aperturradar (SAR), med utgångspunkt i scenarier med arbiträr rörelse vad gäller radarsensorn. SAR är en väletablerad metod för att skapa 2- eller 3-dimensionella radarbilder, som traditionellt sett antar att radar-sensorns rörelse är linjär och förutsägbar. LÄS MER

  3. 8. Ljudmiljö och interaktivitet: Designa och utveckla en audiell AAR-upplevelse

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Peter Båth; Max Leitner; [2023]
    Nyckelord :NOUS sonic; Audio Augment Reality; AAR; Audio; The physical room; Dolby Atmos; sound-ambience; NOUS sonic; Audio Augment Reality; AAR; Ljud; Fysiska rummet; Dolby Atmos; Ljudmilj;

    Sammanfattning : AR media or augmented reality has become increasingly prevalent in today's society, and more and more applications leverage the technology's ability to present digital 3D objects in the physical space, particularly in gaming. However, the auditory aspect, also known as audio augmented reality (AAR), has not received much attention despite its presence in various forms in our daily lives. LÄS MER

  4. 9. Vad ska vägleda dig i en 3D-labyrint? : En kvalitativ studie av spår, ljud och markeringar som vägledningshjälpmedel

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Riday Ahammed; Yannick Osheko; [2022]
    Nyckelord :Wayfinding aids; Breadcrumb trails; Sounds; Markers; Spatial memory; Vägledningshjälpmedel; Spår; Ljud; Markeringar; Spatialt minne;

    Sammanfattning : Det finns olika variationer av vägledningshjälpmedel som hjälper spelaren att navigera sig i en 3D-omgivning. I denna kvalitativa studie kommer det undersökas hur spår, ljud och markeringar som vägledningshjälpmedel kan stödja en spelare i en 3D-labyrint. LÄS MER

  5. 10. Intercorrelation between sound design, binaural and non-binaural audio systems : Effects on general vertical localization precision and reaction time in a non-visual directional choice task 3D game

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :David Baker; [2022]
    Nyckelord :Spatialization; binaural synthesis; HRTF; stereo; 3D audio; videogames; ASC; Auditory spatial schema; Head related transfer function;

    Sammanfattning : Spatialization of audio in the vertical plane has historically been limited. Instead, sound designers have used basic DSP to create pseudo height effects to explain the positions of corresponding objects. In recent years, binaural synthesis has become more widespread following an increase in the use of software rendering methods. LÄS MER