Sökning: "3D sound"
Visar resultat 6 - 10 av 76 uppsatser innehållade orden 3D sound.
6. Exploration of Sound Design and Sound Representation Techniques for Improving Inclusiveness, Player Performance, and Player Experience in Video Games
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This study aimed to explore sound design and sound representation techniques to strengthen the inclusion of players with sensory disabilities alongside non-disabled players. Additionally, it aimed to identify characteristics in inclusiveness components for video games. LÄS MER
7. Arbitrary motion Synthetic Aperture Radar
Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistikSammanfattning : Syftet med denna avhandling är att utveckla en ny metod för att producera bilder med syntetisk aperturradar (SAR), med utgångspunkt i scenarier med arbiträr rörelse vad gäller radarsensorn. SAR är en väletablerad metod för att skapa 2- eller 3-dimensionella radarbilder, som traditionellt sett antar att radar-sensorns rörelse är linjär och förutsägbar. LÄS MER
8. Ljudmiljö och interaktivitet: Designa och utveckla en audiell AAR-upplevelse
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : AR media or augmented reality has become increasingly prevalent in today's society, and more and more applications leverage the technology's ability to present digital 3D objects in the physical space, particularly in gaming. However, the auditory aspect, also known as audio augmented reality (AAR), has not received much attention despite its presence in various forms in our daily lives. LÄS MER
9. Vad ska vägleda dig i en 3D-labyrint? : En kvalitativ studie av spår, ljud och markeringar som vägledningshjälpmedel
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : Det finns olika variationer av vägledningshjälpmedel som hjälper spelaren att navigera sig i en 3D-omgivning. I denna kvalitativa studie kommer det undersökas hur spår, ljud och markeringar som vägledningshjälpmedel kan stödja en spelare i en 3D-labyrint. LÄS MER
10. Intercorrelation between sound design, binaural and non-binaural audio systems : Effects on general vertical localization precision and reaction time in a non-visual directional choice task 3D game
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Spatialization of audio in the vertical plane has historically been limited. Instead, sound designers have used basic DSP to create pseudo height effects to explain the positions of corresponding objects. In recent years, binaural synthesis has become more widespread following an increase in the use of software rendering methods. LÄS MER