Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Gränslöst arbete - en studie om hur unga akademiker uppfattar sitt arbete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Anna Bylander; [2014]
    Nyckelord :distansarbete; gränslöst arbete; upplevelse av arbete; tillgänglighet; normbildning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Möjligheterna och friheten att styra över sitt arbete i form av tid och rum kan uppfattas som lockande och positiva. Det gränslösa arbetet har också en annan sida, svårigheterna att själv avgöra när, var och hur mycket som ska arbetas. LÄS MER

  2. 2. Anmälningsskyldigheten inom skolan när barn far illa. En rättssociologisk studie om förhållandet mellan riktlinjer och professionella normer inom skolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Rättssociologiska institutionen

    Författare :Anna Bylander; [2011]
    Nyckelord :duty to report; professional norms; child in need of protection; school; Social Services; anmälningsskyldighet; professionella normer; far illa; skola; socialtjänst; Social Sciences;

    Sammanfattning : The Swedish Social Services Act states that certain authorities and their staff have a duty to immediately report to the Social Services if, in the course of their work, they have reason to suspect a child is in need of the protection of the Social Services. The purpose of this study was to examine some of the professional norms within the municipal school when it comes to the duty to report. LÄS MER

  3. 3. "Jag tror att det är ärftligt och att det är biologiskt.. och så tror jag att det är.. eller ja.. jag tror att det är biologiskt". Konstruktionen av ADHD och DAMP i skolans och vetenskapens värld

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Anna Bylander; Elin Sjödahl; [2009]
    Nyckelord :ADHD; DAMP; school; social constructivism; professions; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the understanding of the diagnoses ADHD and DAMP within different professional categories in the educational system, how it is being addressed and how this affect their work with children diagnosed with ADHD or DAMP. We also wanted to shed some light on the debate between Kärfve and Gillberg, about whether the diagnoses of ADHD and DAMP are social constructed problems or biological and genetic disorders. LÄS MER