Sökning: "Asphalt concrete"
Visar resultat 36 - 40 av 57 uppsatser innehållade orden Asphalt concrete.
36. Dimensionering av betongbeläggning för flygfält
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/ByggteknikSammanfattning : There is at present a lack of guidelines for the design of concrete pavements for airfields and thus a need to prepare these. The purpose of this study is to describe the Swedish design principles for the design of both unreinforced concrete slabs joined with dowels and continuously reinforced concrete slabs for use in pavements for airfields and to develop design templates for these types of pavements. LÄS MER
37. Anslutningen mellan betongvägen och asfaltsvägen : Numerisk analys av olika alternativ
Master-uppsats, KTH/BetongbyggnadSammanfattning : Betongvägar är idag en ovanlig syn i Sverige – något som kan komma att ändras i framtiden. Betong har vid vissa områden sina fördelar över asfalt och det finns förslag från olika håll på att introducera dem mer och mer på svenska vägar. LÄS MER
38. Reologiska egenskaper för bitumen och asfaltbruk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : The Master Thesis was set to study the possibility to measure the rheological properties of bitumen-filler mastic with RVB (Rotational Viscometer type Brookfield) and DSR (Dy-namic Shear Rheometer). This was carried out with an initial study, with promising results, from the RVB. LÄS MER
39. Användning av högpresterande betong i husbyggnader : Materialförsök och modellering
Master-uppsats, KTH/BetongbyggnadSammanfattning : Idag är intresset för högpresterande betong (HPB) växande runt om världen då fördelarna är många, eftersom slankare, tätare, starkare och lättare konstruktioner kan tillverkas. Detta examensarbete handlar om materialförsök och modellering för en typ av HPB som ska användas i husbyggnation. LÄS MER
40. Carbon emission reduction targets for project-focused construction companies : A case study of the Skanska group
Master-uppsats, KTH/Industriell ekologiSammanfattning : The construction industry is responsible for about one third of the annual global GHG emissions and its products carry significant lock-in risks: infrastructure and structures built today will contribute to anthropogenic GHG emissions for the next decades. Due to operational diversity, structural complexity, and the emission fluctuations associated with project-based work, construction companies struggle, however, with defining relevant carbon reduction targets. LÄS MER