Sökning: "Barngrupp"
Visar resultat 21 - 25 av 414 uppsatser innehållade ordet Barngrupp.
21. ”Ska vi vara inne eller ute?” : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser om den fysiska miljön och personaltätheten i förskolan i relation till barns lärande och utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstrakt Stora barngrupper i förskolan är något som alltmer visas på media, och betraktas vara ett samhällsenligt problem av många. Stora barngrupper i förskolan är ett område där det inte finns så mycket forskning om kopplat till lärande och utveckling. Vilket skapade undersökningens problemområde. LÄS MER
22. Några särskilt intressanta teman : en reflexiv tematisk analys om hur särskilda intressen kan främja inkluderande undervisning för förskolebarn med särskilda rättigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Särskilda intressen som fenomen är vanligt bland annat hos individer med autism (i autismspektrumtillstånd) och ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Autism, ADHD och annat som kan ingå i var och ens funktionsvariant, kan om det ingår för förskolebarn medföra att pedagoger anser att barnet har särskilda rättigheter. LÄS MER
23. ”Jag använder min vuxenmakt väldigt mycket, men det gäller att alltid ha med sig barnens perspektiv i undervisningen." : En kvalitativ intervjustudie där pedagoger beskriver sin vuxenmakt för att främja barnens delaktighet och inflytande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att genom semistrukturerade intervjuer med pedagoger ta del av hur pedagoger beskriver sin vuxenmakt för att främja barnens delaktighet och inflytande. Vi valde att genomföra semistrukturerade intervjuer med tio pedagoger som arbetar aktivt i barngrupp i olika län. LÄS MER
24. Förskollärares upplevelse gällande det pedagogiska arbetet i förhållande till barngruppens storlek inom förskolan : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Det finns idag inte mycket forskning som handlar om stora barngrupper i förskolan. Den forskning som finns visar att en mindre barngrupp ger bättre förutsättningar för barns utveckling och lärande. LÄS MER
25. Skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter om skogen som en plats för barn att lära om ekologi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : In order to gain an understanding of connections in nature, it is important that children already at an early age get an idea of it and the impact it has on all living things. The purpose of studies is to raise preschool teachers' perceptions and experiences of the forest as a place for children to learn about ecology. LÄS MER