Sökning: "Barns tidiga läs- och skrivutveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden Barns tidiga läs- och skrivutveckling.

  1. 21. Barns läs- och skrivutveckling i förskolan - En studie om hur den fysiska inomhusmiljön och pedagogernas användande av artefakter stimulerar barns läs- och skrivutveckling

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Aldenborg; Anna Lövgren; [2007]
    Nyckelord :Språkstimulerande fysisk inomhusmiljö; språkstimul;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte med denna uppsats har varit att undersöka barns tidiga läs- och skrivutveckling i förskolan. Vihar utgått från nedanstående frågeställningar:Hur stimulerar den fysiska inomhusmiljön i förskolan barns läs- och skrivutveckling?Hur använder pedagogerna i förskolan sig av artefakter för att stimulera barns läs- och skrivutveckling?Metod och material: I vår undersökning använde vi oss av kvalitativa metoder, två löpande observationersamt två intervjuer. LÄS MER

  2. 22. TRAS får man ju ta till sig lite som man vill : En intervjustudie om uppföljningen av ett norskt observationsmaterial för förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Ulrika Fröding; AnnSofie Holmgren; [2007]
    Nyckelord :Nyckelord: barnobservationer; barns språk; språkutveckling; tidig registrering; TRAS;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om, och i så fall hur, det norska observationsmaterialet Tidig Registrering av Språkutveckling (TRAS) följs upp på de förskolor vi valt ut, samt att undersöka i vilken utsträckning samarbete mellan specialpedagog, pedagoger och föräldrar förekommer. Som metod har använts semistrukturerade intervjuer som tagits upp via diktafon. LÄS MER

  3. 23. Lärarnas arbete med den tidiga läs- och skrivutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ljiljana Milic Pavlovic; [2007]
    Nyckelord :undervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka på vilket sätt beskrivningar från relevant litteratur om holistisk syn på lärande, funktionaliserad undervisning, tematiskt arbetssätt och vikten av meningsfulla sammanhang stämmer överens med det praktiska arbetet i klassrummen med den tidiga läs- och skrivutvecklingen, både som lärare upplever att de gör och det faktiska arbete som jag observerar. Mitt arbete består av observationer och kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 24. En studie av lärares läs- och skrivundervisning i grundskolans tidiga år

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Eva Eliasson; Eva-Christin Larsson; [2007]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; läs- och skrivutveckling; individualpsykologiska perspektivet; socialinteraktionistiska perspektivet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Ett av skolans viktigaste uppdrag är att skapa goda möjligheter för barn att lära sig att läsa och skriva. Då vi som blivande lärare kommer att arbeta med barns läs- och skrivutveckling ansåg vi det vara viktigt för oss att få en djupare insikt i hur det arbetet går till. LÄS MER

  5. 25. Förskolans roll i barns läs- och skrivlärande

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Luth; Elisabeth Hellman; [2007]
    Nyckelord :Förskola; läs- och skrivlärande;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att diskutera innebörder av de olika utgångspunkter som tidig läs- och skrivlärande ger för barnens fortsatta läs- och skrivutveckling. För att få en förståelse för detta, intervjuade vi ett antal förskollärare och en specialpedagog som alla var verksamma i förskolan. LÄS MER