Sökning: "Barns tidiga läs- och skrivutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden Barns tidiga läs- och skrivutveckling.

  1. 11. ”Monstret säger Aaaaa” en undersökning om surfplattan i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Camilla Pedersen; Anna Sköld; [2014]
    Nyckelord :IKT; IT; Ipad; Surfplatta; Förskola; Tidig läs- oc;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka två olika förfaranden att introducera en ny ABC-app för barnen. Då deförfaranden var något vi observerat i verksamheten ville vi även undersöka om pedagogerna använder dessa somett medvetet sätt att arbeta. LÄS MER

  2. 12. Läs- och skrivutveckling i förskolan : En studie om fyra förskolors arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Martina Severinsson; Jessica Servin; [2013]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; förskola; arbetssätt; pedagog;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete studerar och diskuterar läs- och skrivutveckling i förskolan. Syftet med examensarbetet är att få kunskap om de olika arbetssätt som förskolor använder sig av när de arbetar med läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  3. 13. Språk är allt : Hur förskollärare kan arbeta för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anni Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Barns tidiga intresse för läs och skrift; Läs- och skrivutveckling; Läs- och skrivutvecklingsmetoder;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar med att främja barns språkutveckling i förskolan utifrån barns olika förutsättningar.  Fokus i studien är att se likheter och skillnader mellan en förskola som arbetar med en specifik metod (Öjaby- metoden) och en förskola som arbetar ”traditionellt” med språkutveckling utan någon specifik metod. LÄS MER

  4. 14. Grunden för barns läs- och skrivutveckling : Om lärares förhållningssätt till den grundläggande läs- och skrivinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helena Elmqvist; Emelie Setterlind; [2012]
    Nyckelord :Läs- och skrivundervisning; yrkesspråk; den professionella läraren; individualisering;

    Sammanfattning : Samhällets förändringar, i och med ökad informations- och kommunikationsteknologi, ställer ett ökat krav på oss invånare som flexibla och nytänkande språkskapare. Detta leder till att lärare har ett stort ansvar för att lyckas med den grundläggande läs- och skrivundervisningen i dagens skola. LÄS MER

  5. 15. Bildens betydelse för barns/elevers skrivutveckling : hur bilden kan påverka som ett hjälpmedel för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Elin Billström; Jenny Gunnarsson; [2012]
    Nyckelord :Bildspråk; Reggio Emilia; Dyslexi;

    Sammanfattning : Studien syftar även till att konkretisera om bilden som pedagogiskt hjälpmedel stimulerar läs- och skrivinlärningen. Vår uppsats behandlar bildens betydelse för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter. Med bildens betydelse menar vi hur den påverkar den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER