Sökning: "Barns tidiga läs- och skrivutveckling"
Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden Barns tidiga läs- och skrivutveckling.
11. ”Monstret säger Aaaaa” en undersökning om surfplattan i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka två olika förfaranden att introducera en ny ABC-app för barnen. Då deförfaranden var något vi observerat i verksamheten ville vi även undersöka om pedagogerna använder dessa somett medvetet sätt att arbeta. LÄS MER
12. Läs- och skrivutveckling i förskolan : En studie om fyra förskolors arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Föreliggande examensarbete studerar och diskuterar läs- och skrivutveckling i förskolan. Syftet med examensarbetet är att få kunskap om de olika arbetssätt som förskolor använder sig av när de arbetar med läs- och skrivutveckling. LÄS MER
13. Språk är allt : Hur förskollärare kan arbeta för att främja barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar med att främja barns språkutveckling i förskolan utifrån barns olika förutsättningar. Fokus i studien är att se likheter och skillnader mellan en förskola som arbetar med en specifik metod (Öjaby- metoden) och en förskola som arbetar ”traditionellt” med språkutveckling utan någon specifik metod. LÄS MER
14. Grunden för barns läs- och skrivutveckling : Om lärares förhållningssätt till den grundläggande läs- och skrivinlärningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Samhällets förändringar, i och med ökad informations- och kommunikationsteknologi, ställer ett ökat krav på oss invånare som flexibla och nytänkande språkskapare. Detta leder till att lärare har ett stort ansvar för att lyckas med den grundläggande läs- och skrivundervisningen i dagens skola. LÄS MER
15. Bildens betydelse för barns/elevers skrivutveckling : hur bilden kan påverka som ett hjälpmedel för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Studien syftar även till att konkretisera om bilden som pedagogiskt hjälpmedel stimulerar läs- och skrivinlärningen. Vår uppsats behandlar bildens betydelse för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter. Med bildens betydelse menar vi hur den påverkar den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER