Sökning: "Bilspel"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Bilspel.

  1. 1. Styrtekniker i racingspel : En jämförelse av styrtekniker i racingspel för att skapa mänskliga AI-beteenden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jesper Kanewoff; [2020]
    Nyckelord :Trovärdig AI; Neurala nätverk; Machine learning; Racingspel; Waypoint;

    Sammanfattning : En av de viktigaste egenskaper hos en agent är hur den väljer att navigera i en virtuell miljö, därför ämnar den här studien att undersöka mänsklighetsgraden hos tre olika typer av styrtekniker i ett 2D bilspel. Dessa teknikerna är ett waypoint-system, ett neuralt nätverk och en skuggningsteknik. LÄS MER

  2. 2. Användarutvärdering av aspekter inom datorbaserad realtidssnö : När bedömningen är subjektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Joel Erneling Håkansson; Fredrik Andersson; [2020]
    Nyckelord :Datorgrafik; Snö; Bilspel;

    Sammanfattning : Arbetets mål är att undersöka vilka snöaspekter en användare föredrar i ett bilspel med realtidssimulerad snö. Bakgrunden går igenom och förklarar begrepp inom området snö i datorgrafik. Tidigare artiklar inom liknande områden diskuteras och används även som bakgrund för snömetoder som tas upp i samma del. LÄS MER

  3. 3. Förbehandling av data vid exempelinlärning för ett ANN som förare i bilspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Carl Pettersson; [2017]
    Nyckelord :AI; ANN; Exempelinlärning; Racing; TORCS;

    Sammanfattning : Att skapa en bra ANN-förare handlar inte bara om att ha en bra struktur på sitt nätverk. Det är minst lika viktigt att data som används vid träningen av nätverket är av bra kvalité. I detta arbete utvärderas i huvudsak två olika förbehandlingstekniker för att se vilken påverkan de har på slutresultatet. LÄS MER

  4. 4. Olika arkitekturer för artificiella neurala nätverk i bilspel : En jämförelse av arkitekturerna feedforward, Elman och ESCN

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Patrik Hedenström; [2015]
    Nyckelord :ANN; feedforward; Elman; ESCN; evolutionär algoritm;

    Sammanfattning : Detta arbete utvärderar ANN-arkitekturerna feedforward, Elman och ESCN då de används för att styra en bil i en enkel 2D-simulering. Nätverken tränas av en evolutionär algoritm som använder nätverkens vikter som genom för dess individer. Syftet med arbetet är att se om arkitekturerna presterar olika bra. LÄS MER

  5. 5. Exempelinlärda ANN som artificiella förare i bilspel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Tommy Welleby; [2012]
    Nyckelord :AI; ANN; Exempelinlärning; Racing; TORCS;

    Sammanfattning : Artificiella neurala nätverk (ANN) kan användas för att lära och efterlikna olika beteenden. I det här projektet används ANN för att kontrollera en bil i en simulatormiljö genom att lära upp nätverken med mänskliga exempel. LÄS MER