Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att lägga grunden i matematik - ett varierat arbetssätt ger möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Bodil Nilsson Sölve; Magdalena Sjöstrand Öhrfelt; [2008]
    Nyckelord :arbetssätt; förskoleklass; matematiksvårigheter; didaktik; grundskola; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka möjligheter för att genomföra matematikundervisning som tar till vara barns olika förutsättningar. Dessa har identifierats genom att vi kartlagt ett antal hinder, vilka vi fått fram dels genom tidigare forskning inom området och dels genom ett antal kvalitativa intervjuer med förskollärare, grundskollärare och specialpedagog. LÄS MER

  2. 2. Lärandesyner i två läromedel för läs- och skrivlärande : Analys av elevuppgifter och lärarhandledningar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Bodil Kåks (Mårald); [2006]
    Nyckelord :läroböcker i läs- och skrivinlärning; socialinteraktionistiskt perspektiv; läromedelsstyrning; Lärandesyner;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka lärandesyner som kan utläsas i två aktuella läroböcker med inriktning på läs-och skrivundervisning. Dessa läroböcker är dels lärarhandledning och läse-och arbetsboken Texter och tema 1 ur läromedelspaketet Maskot (Alvåker & Boglind 2001), dels läseboken Mer om Moa och Mille A (Nilsson- Brännström 2000), tillhörande lärarhandledning och arbetsboken Mumsmums (Annell m. LÄS MER