Sökning: "Elin Vinblad"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Elin Vinblad.

  1. 1. Intervention med responsiva talakter inom AKK hos två deltagare med cerebral pares i Tanzania : en single subject design-studie

    Magister-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Hälsouniversitetet

    Författare :Maja Torstensson; Elin Vinblad; [2012]
    Nyckelord :Accepting; rejecting; continuation and termination of interaction; AAC; cerebral palsy; Tanzania; single subject design; intervention; picture communication; attracting attention; The Communication Matrix; Acceptera; avfärda; upprätthålla och avsluta interaktion; AKK; cerebral pares; Tanzania; single subject design; intervention; bildkommunikation; uppmärksamhet; The Communication Matrix;

    Sammanfattning : I många utvecklingsländer finns en begränsad tillgång på utvecklade AKK-system (Alant, 1999) och ofta även en okunskap kring möjligheterna att arbeta med kommunikationsproblem (Marshall, 1997). I föreliggande studie genomförs intervention i alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för två deltagare med cerebral pares på ett dagcenter i Kilimanjaroregionen, Tanzania. LÄS MER

  2. 2. …med gult hår och tofs, sa du? : En studie av referentiell kommunikation och snabb benämningsförmåga hos ungdomar med utvecklingsstörning

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Kerstin Nyström; Elin Vinblad; [2011]
    Nyckelord :Referential communication; Rapid Automatized Naming; request for clarification; mild mental retardation; moderate mental retardation; communication breakdown.; Referentiell kommunikation; Rapid Automatized Naming; efterfrågan av förtydligande; lindrig utvecklingsstörning; måttlig utvecklingsstörning; kommunikationssammanbrott;

    Sammanfattning : Referentiell kommunikation innebär att kunna delge andra information så att de förstår, samt att själv förstå när man lyssnar och även att vara medveten om när man själv inte har förstått (Sonnenschein & Whitehurst, 1984). Genom en referentiell kommunikationsuppgift har lyssnaregenskaper inom referentiell kommunikation undersökts hos ungdomar med lindrig till måttlig utvecklingsstörning, samt en mentalt åldersmatchad kontrollgrupp. LÄS MER