Sökning: "Estetisk distans"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Estetisk distans.

  1. 1. "High risk, high reward" : En kvalitativ undersökning av lärares användande av drama i engelskundervisningen för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Elin Sundberg; [2020]
    Nyckelord :Drama in Education; Educational Drama; English as a Second Language; ESL; Swedish curriculum; Aesthetic Distance; Pedagogiskt drama; Andraspråksinlärning; engelska som andraspråk; Läroplan; LGR 11; Estetisk distans;

    Sammanfattning : This study studies teachers’ use of drama when teaching English in grades 4-6. The material has been collected through semi structured interviews with five teachers. The study concludes that teachers use drama to increase the pupils’ eagerness to learn through variation and commitment. LÄS MER

  2. 2. Med muntligt berättande som ingång i drama : Ett lärande i fiktion genom drama

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Annika Halvarson; [2019]
    Nyckelord :dramapedagogik; muntligt berättande; estetisk distans; fiktion; appropriering;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa fallstudie, som främst tagit stöd i sociokulturell teori, undersöktes hur det muntliga berättandet, med temat utanförskap, påverkade ett dramaarbete med statyövningar bland lågstadieelever. Studiens fokus omfattade även hur eleverna förhöll sig i den uppkomna fiktionen samt hur reflektion, i och ur handling, bidrog till nya insikter och erfarenheter. LÄS MER

  3. 3. "Graffiti som bildspråk - min estetiska läroprocess"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Li F. Andersson; [2009]
    Nyckelord :estetisk läroprocess; graffiti;

    Sammanfattning : Idén till mitt examensarbete höstterminen 2008, kom från en lust att lära mig något som jag tidigare upplevt vara ett främmande språk: bildspråket graffiti. Jag hade även en vilja att undersöka en estetisk läroprocess på nära håll, och att i ett avslutande studentarbete, fördjupa mig i vad och hur kunskapande kan vara och se ut. LÄS MER