Sökning: "Förklaringsvariabler"

Visar resultat 6 - 10 av 97 uppsatser innehållade ordet Förklaringsvariabler.

  1. 6. Vilka aktiebolag väljer frivillig revision? En kvantitativ studie om vilka egenskaper svenska aktiebolag har som väljer frivillig revision

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hugo Bengtsson; Sebastian Andersson; [2022-09-08]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Revisionsplikten borttagande år 2010 innebar att de minsta aktiebolagen inte längre var tvungna att ha en revisor. Revisorns uppgift är att granska företagens finansiella rapporter samt förvaltning. LÄS MER

  2. 7. This is Not Financial Advice : Ett börspsykologiskt perspektiv på svenska småsparares attityd till sociala medier

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Edvin Dahlbom Luthander; Oscar Jeansson; [2022]
    Nyckelord :behavioural finance; social media; stock market psychology; investments; retail investors; beteendefinans; sociala medier; börspsykologi; investeringar; småsparare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samtidigt som breda stockholmsbörsen under 2010-talet genomgick en av de längsta tjurmarknaderna i svensk historia blev svenskarnas närvaro på sociala medier såväl utbrett som vardagligt. Det nuvarande kunskapsläget belyser skillnader inom såväl användandet av sociala medier som uppvisandet av relevanta börspsykologiska faktorer mellan kvinnor och män, men också bland olika åldersgrupper. LÄS MER

  3. 8. Jakten på politiskt engagemang: En kvantitativ innehållsstudie om hur politiska partier skapar engagemang på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alexandra Gummesson; Filip Ramdén; [2022]
    Nyckelord :strategic communication; political communication; engagement; Instagram; political communication on social media; negative campaigning; emotional campaigning; simplification; quantitative content analysis; party communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Engagemang på sociala medier inom politisk kommunikation är ett aktuellt forskningsområde för strategisk kommunikation. I det digitala samhället finns det starka incitament för partier att skapa ett högt engagemang på sociala medier för att nå ut med sina politiska budskap. LÄS MER

  4. 9. Analys och modellering av sannolikheterna för utfallen i en fotbollsmatch utifrån matchstatistik

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Filip Wikblad; Oskar Hansson; [2022]
    Nyckelord :statistics; applied mathematics; multinomial logistic regression; betting; statistik; tillämpad matematik; multinomial logistisk regression; betting;

    Sammanfattning : Studien undersöker vilken modell som bäst modellerar matchutfallet (1,X,2 - Hemmavinst, Oavgjort, Bortavinst) på en fotbollsmatch utifrån matchstatistik. Datan som analyserats är sammanställd från den engelska fotbollens tre högsta divisioner från 2005 och framåt. LÄS MER

  5. 10. Spridningsfaktorer av invasiva arter inom C-verksamheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskap

    Författare :Isabella Winberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den tilltagande höga nivån av urbanisering och vägbyggen är en bidragande faktor till spridning av invasiva arter. Transporter och frekventa vegetationsstörningar resulterar i homogena, öppna och soliga landskap med minskad konkurrens där snabbt växande ruderala arter med hög ihållande fröproduktion etablerar sig, varav många är invasiva. LÄS MER