Sökning: "Faktion i skolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Faktion i skolan.

  1. 1. Gymnasieungdomars attityd till skönlitteratur : En studie om gymnasieelevers attityder kring skönlitteratur samt deras läsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emilia Rodin; [2021]
    Nyckelord :Svenskämnet; litteraturundervisning; gymnasielever; attityd; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers attityder gällande skönlitteratur i och utanför skolan utifrån gymnasieelevers perspektiv. Empirin har samlats in genom en enkät som 98 elever från fem olika klasser har svarat på. LÄS MER

  2. 2. Faktion i skolan. Faction in School

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2012]
    Nyckelord :faktion; litterärt lärande; motivation; meningsful;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna uppsats är att undersöka faktion och erbjuda en djupare förståelse för denna litterära genre. Idagens mediebrus översköljs vi ständigt av information som många gånger har sin hemvist i en gråzon mellansanning och osanning, fakta och fiktion. LÄS MER

  3. 3. Gömda - en dokumentärromans uppbyggnad : Problematik med faktionsepik

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Morgan Degervik; [2009]
    Nyckelord :Faktion; berättarteknik; uppbyggnad; dokumentärroman;

    Sammanfattning : Abstract   Idag är litteratur som påstås beskriva sanna händelser mycket populär, framför allt bland yngre läsare. Ofta skildrar denna litteratur ett extraordinärt människoöde som kryddas med inslag av våld, sex och olika övergrepp. Det är en persons subjektiva sanning som berättas, ofta av en journalist. LÄS MER

  4. 4. När fiktion blir verklighet - Några lärare, lärarstudenter och elevers syn på faktionstexter i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hanna Olsson; [2008]
    Nyckelord :Fiktion och fakta; Faktion;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka några lärare, lärarstudenter och elevers erfarenheter av samt attityder till faktionstexternas roll i skolan. Detta undersöktes genom halvstrukturerade intervjuer med fyra verksamma grundskolelärare, två lärarstudenter, som har läst svenska minst två år, och genom en gruppintervju med fem gymnasieelever. LÄS MER