Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur formar vi goda samhällsmedborgare? : En systematisk forskningsöversikt som undersöker olika arbetsmetoder i samhällskunskapsämnet som främjar elevers vilja till politiskt deltagande och medborgerligt engagemang

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Trifa Taleb Aziz; Fanny Rud Wallroth; [2023]
    Nyckelord :Samhällsmedborgare; samhällskunskapsdidaktik; politiskt deltagande; medborgarundervisning; demokratiska värden; deliberativa samtal; projektbaserad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka arbetsmetoder det finns inom samhällskunskapsämnet som främjar elevers vilja till politiskt deltagande och engagemang. Vi finner en problematik i att samhällskunskapsdidaktiken inte har presenterat några konkreta eller utvärderade metoder för hur vi som lärare på bästa möjliga sätt kan utforma vår undervisning för att arbeta aktivt med att bilda demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER

  2. 2. Handstilens värde i det digitaliserade samhället : En studie om hur ett antal lärare ser på och använder handstilen i sin svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fanny Rud Wallroth; [2022]
    Nyckelord :handskrift; handstil; inlärning; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur svensklärare väljer att undervisa om och arbeta med handskrift. De deltagande svensklärarna, 26 till antal, fick svara på en enkät där de fick svara på frågor som innefattade uppfattningar om handskrift samt didaktiska val gällande användande av handskriften i lektionssammanhang. LÄS MER