Sökning: "HFACS"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet HFACS.

  1. 1. Trött på jobet : En undersökning kring trötthet i samband med kollision och grundstötningsolyckor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Per Eckerberg; Patrick Paulsen; [2023]
    Nyckelord :HFACS; Grundstötning; Kollision; BNWAS; Trötthet; Haverirapporter;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker vilken typ av trötthet, samt bakomliggande orsaker bakom denna trötthet där grundstötningar eller kollisioner orsakats. Undersökningen utgår från 15 rapporter som hämtats från den svenska Haverikommissionen och brittiska marine accident investigation branch (MAIB) där orden trötthet respektive fatigue använts för att begränsa antalet och sålla ut irrelevanta rapporter. LÄS MER

  2. 2. Interaction i Kielkanalen : En undersökning av de bakomliggande orsakerna till olyckor orsakade av interaction i Kielkanalen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Lo Davidsson; David Andersson Wodlén; [2021]
    Nyckelord :Interaction; Accidents; HFACS-MA; Kiel Canal; Causes; Reports; Interaction; olyckor; HFACS-MA; Kielkanalen; orsaker; rapporter;

    Sammanfattning : Den största delen av olyckor till sjöss inträffar i inre, ofta tätt trafikerade, vattenvägar. I den här studien undersöks olyckor i Kielkanalen som skett till följd av interaction. Trots de sedan länge kända riskerna för bl.a. LÄS MER

  3. 3. Interaction i Kielkanalen : En undersökning av de bakomliggande orsakerna till olyckor orsakade av interaction i Kielkanalen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Lo Davidsson; David Andersson Wodlén; [2021]
    Nyckelord :Interaction; Accidents; HFACS-MA; Kiel Canal; Causes; Reports; Interaction; olyckor; HFACS-MA; Kielkanalen; orsaker; rapporter;

    Sammanfattning : Den största delen av olyckor till sjöss inträffar i inre, ofta tätt trafikerade, vattenvägar. I den här studien undersöks olyckor i Kielkanalen som skett till följd av interaction. Trots de sedan länge kända riskerna för bl.a. LÄS MER

  4. 4. Dött utrymme : En studie om olyckor i slutna utrymmen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Viktor Johansson; Tommie Kristensson; [2018]
    Nyckelord :Enclosed spaces; HFACS-MA; Oxygen deprived environment; Human factor; Accidents at sea; Shipping; Slutna utrymmen; HFACS-MA; Syrefattig miljö; Mänskliga faktorn; Olyckor till sjöss; Sjöfart;

    Sammanfattning : Begreppet slutna utrymmen definieras som ett utrymme utan tillräcklig ventilation, som ej är utformat för kontinuerlig vistelse. Regelverk och flertalet rekommendationer gällande kraven på atmosfäriska mätningar har framtagits för att begränsa riskerna med att gå in i slutna utrymmen men ändå fortsätter olyckor att inträffa, olyckor där just atmosfären är den avgörande faktorn. LÄS MER

  5. 5. Human Factors Analysis & Classifications System - Maintenance Extension applicerad på avvikelser vid underhållsarbete med JAS 39 Gripen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Albin Andersson; [2018]
    Nyckelord :Maintenance work; Human factors; Deviations report; HFACS-ME; HFACS; Underhållsarbete; Mänskliga faktorer; Avvikelseraport; HFACS-ME; HFACS;

    Sammanfattning : Denna rapport avser att förbättra och utveckla Sveriges flygvapens metoder för kategorisering och analys av avvikelser vid flygplansunderhåll. Säkerheten är den viktigaste aspekten vid flygning och oftast är det mänskliga faktorer som bidrar till att säkerheten äventyras. LÄS MER