Sökning: "IKT i läs- och skrivinlärningen"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden IKT i läs- och skrivinlärningen.

  1. 11. Trageton i tiden. Våga släpp pennan och lägg fingrarna på tangentbordet

    C-uppsats,

    Författare :Ann-Christine Bengtsson; Mikaela Yngvesson; [2010]
    Nyckelord :Tragetons metod; datorer; nytänkande; läsinlärning;

    Sammanfattning : Den genomförda studiens syfte var att få svar på hur pedagoger arbetar med Tragetons metod i dag jämfört medtidigare. Samt om de gjort några förändringar eller utvecklat nya idéer med metoden. Till sist om de ser någraför- eller nackdelar med metoden. LÄS MER

  2. 12. Analys av arbete med hjälp av IKTbaserad undervisning via Tragetons modell för läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Marie Berglund; Camilla Mailert; [2009]
    Nyckelord :IKT; Trageton; läs- och skrivinlärning; modifiering; modell; IT;

    Sammanfattning : I forskning som finns att tillgå står det att det ofta är mer naturligt att lära sig skriva före att läsa. I skrivandet väljer eleverna själva vad som ska stå i texten medan i läsningen så är det en annan författare som skrivit orden. LÄS MER

  3. 13. Att skriva sig till läsning med datorn som verktyg : "Det är bra med datorn för man kan sudda så smart"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Annelie Carlsson; Katrin Kugge; [2009]
    Nyckelord :IKT; läs-och skrivundervisning; skriva sig till läsning; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad som har studerats och uppmärksammas om metoden Att skriva sig till läsning samt undersöka lärares åsikter och uppfattningar om metoden och hur de använder datorn i undervisningen. Samt hur pedagoger i spänningsfältet mellan lärare, elev och en specifik metod uppfattar perspektivförskjutningen från läs-och skrivinlärning till skriv-och läsinlärning. LÄS MER

  4. 14. Att läsa genom att skriva - fyra pedagogers erfarenheter av undervisning enligt Tragetons metod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johan Lundkvist; [2008]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; Datorn i skolan; it; ikt; läs- och skrivutvecklingsmetoder; läsutveckling; skrivutveckling; språkutveckling; Trageton;

    Sammanfattning : Datorn har idag en central roll i vårt samhälle och det är naturligt att skolan tar till sig ny teknik och använder datorn som ett verktyg för elevernas lärande. Syftet med min undersökning är att ta reda på om datorn, i arbetet med Arne Tragetons metod ”Att skriva sig till läsning – IKT i förskoleklass och skola”, har en naturlig roll i läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  5. 15. Datorn som redskap i elevers tidiga läs- och skrivinlärningEn undersökning om hur pedagoger resonerar kring IKT och samspelets betydelse vid elevers textskapande

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Sofia Tuvesson; Susanne Nilsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att få en djupare förståelse för hur ett antal pedagoger på olika Tragetoninspirerade skolor resonerar kring sitt arbetssätt vid datorn i elevernas skriv- och läsinlärning samt hur pedagogerna värderar samarbetet som metod vid elevers textproduktion. Undersökningen bygger på en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER