Sökning: "Integrerad grammatikundervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden Integrerad grammatikundervisning.

  1. 6. ”Vi sitter fortfarande med boll och ring” : En intervjustudie om gymnasielärares uppfattningar om grammatikundervisningen i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Emma Galuschin; [2020]
    Nyckelord :Grammatik; grammatikundervisning; genrepedagogik; funktionell grammatik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Eftersom grammatik har fått en mer framskriven plats i svenskämnets läroplan i och med Lgy11 än i den tidigare läroplanen syftar denna studie till att belysa svensklä-rares uppfattningar om sin egen grammatikundervisnings innehåll, utformning och legitimering i svenskämnet i gymnasieskolan. För att uppnå syftet har datain-samlingen gjorts genom halvstrukturerade intervjuer med sex svensklärare på fem gymnasieskolor i Mellansverige. LÄS MER

  2. 7. Att undervisa om grammatik : Isolerad eller integrerad grammatikundervisning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josefine Skorupan; [2017]
    Nyckelord :Grammatik; Isolerad grammatik; Integrerad grammatik; Grammatikundervisning;

    Sammanfattning : Forskning inom grammatik har under de senaste årtionden inte prioriterats i Sverige samtidigt som svenska elever har bristande kunskaper inom grammatik. Denna systematiska litteraturstudie syftar till att undersöka vad tidigare forskning visar angående elever i årskurs 4-6 tillägnande av grammatik med hjälp av integrerad respektive isolerad grammatikundervisning. LÄS MER

  3. 8. Integrerad grammatikundervisning. En pilotstudie om hur elevers texter och metaspråk kan utvecklas

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jenny Lessmark; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I gymnasieskolans svenskämne sker ofta grammatikundervisningen isolerat, som ett enskilt moment som skall bockas av från det centrala innehållet i läroplanen. En sådan undervisning har i forskning visat sig vara tämligen meningslös om syftet är att bidra till att eleverna skall utveckla sitt språk. LÄS MER

  4. 9. Integrerad eller isolerad grammatikundervisning? : En interventionsstudie om stöttning av elevers språkriktighetsutveckling i årskurs fyra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josefine Skorupan; [2017]
    Nyckelord :Isolerad grammatikundervisning; Integrerad grammatikundervisning; Grammatikundervisning; Språkriktighetsutveckling;

    Sammanfattning : Forskning inom grammatikundervisning har under de senaste decennierna inte prioriterats i Sverige trots att svenska elever har bristfälliga kunskaper inom grammatik. I svenskämnets kursplan för åk 4–6 läggs stor vikt vid språkriktighet, vilket berör den del i grammatiken som rör normbrott i det formella skriftspråket. LÄS MER

  5. 10. ”Det blir ett roligare sätt att plugga grammatik”. En interventionsstudie om att integrera grammatikundervisning i litteraturundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Eriksson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Forskningen visar att grammatiken i svenska gymnasieskolor ofta undervisas traditionellt och som ett isolerat moment vilket leder till att elevernas grammatikkunskaper blir begränsade. I föreliggande uppsats har en interventionsstudie genomförts där grammatikundervisning har integrerats i litteraturundervisningen. LÄS MER