Sökning: "Kartläggning marknadssegment"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Kartläggning marknadssegment.

  1. 1. Adaptiv effektivitet : En kartläggning av den svenska aktiemarknaden och dess sektorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Adam Lindholm; Niklas Grönberg; [2014]
    Nyckelord :Adaptiv Effektivitet; AMH; Andrew Lo; Marknadseffektivitet;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från den Adaptiva marknadshypotesen som genom ett evolutionärt perspektiv sammanbinder de två grundparadigmen Effektiva marknadshypotesen och Finansiell beteendevetenskap i ett försök att föra forskningen om marknadseffektivitet framåt. Vidare undersöker studien den svenska aktiemarknaden på ett, för den Adaptiva marknadshypotesen, nytt sätt där marknadseffektivitetens dynamik inom marknaden kartläggs och analyseras. LÄS MER

  2. 2. Förbättringsförslag till inrikes vägtransporter hos Draka Kabel Sverige AB

    M1-uppsats, JTH, Industriell organisation och produktion

    Författare :Trang Vu; Christine Åstrand; [2012]
    Nyckelord :Distribution; Leverans; Leveransservice; Transport; Transportplanering; Tredjepartslogistik;

    Sammanfattning : Logistik handlar om att skapa effektiva materialflöden. Distribution är den del av logistikflödet som har stor betydelse för företags konkurrensförmåga och lönsamhet. Hur företag väljer att distribueras sina tjänster eller produkter har en stor påverkan på deras transportkostnader och leveransservice. LÄS MER

  3. 3. Utvärdering av nya affärsområden för Luna : en analys av hortikulturindustrin inom EU

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Products

    Författare :Mats Norlén; [2012]
    Nyckelord :idégenereringsprocess; marknadsanalys; hortikulturindustrin; odlingsmedium; försörjningskedja; drivkrafter; idea generation process; market analysis; horticulture industry; growing media; supply chain; driving forces;

    Sammanfattning : Hygien- och pappersföretaget SCA utvecklade under 1980-90-talet Luna, ett absorberande material som främst kom att användas i feminina hygienprodukter. SCA har en ambition att bredda försäljningen till nya marknader och syftet med denna undersökning var att identifiera nya marknadssegment och applikationsområden för affärsområdet Luna, samt utvärdera dessa områdens relativa attraktionskraft. LÄS MER

  4. 4. Med barnasinnet kvar : En kartläggning av hur Nordisk Film kan marknadsföra sina produkter mot nya marknadssegment

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Magnus Wenger; Jonathan Webb; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats har skrivits i syfte att undersöka hur Nordisk Film, distributören av Sonys spelprodukter i Sverige, kan använda sin marknadsföring för att attrahera nya segment av marknaden. Nordisk Film har sedan en tid distribuerat ett flertal spel, som till sin utformning skiljer sig från majoriteten av det befintliga utbudet på tv-spelsmarknaden. LÄS MER

  5. 5. Nätoperatörers val av MVNO

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jesper Wiberg; Charles Wade; Johan Öqvist; [2002]
    Nyckelord :nätoperatörer; MVNO; partnerval; mobiltelefonibranschen; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Nätoperatörers val av MVNO – förutsättningar för lönsamma samarbeten Författare: Charles Wade, Jesper Wiberg och Johan Öquist Handledare: Professor Allan T. Malm och doktorand Magnus Wide Nyckelord: Mobiltelefonibranschen, MVNO, nätoperatörer, resurser, marknadssegment Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera under vilka förutsättningar nätoperatörer kan skapa lönsamma samarbeten med MVNOs. LÄS MER