Sökning: "Kristina Frid"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Kristina Frid.

  1. 1. Är vi bara ute, eller pysslar vi med lärande? : Förskollärares förståelse av förskolegårdens möjligheter som en plats för barns lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Frid Ivarsson; Kristina Mattsson; [2020]
    Nyckelord :: förskolegården; förskollärare; lärande; miljö; möjligheter; samspel; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare förstår förskolegårdens möjligheter som enplats för barns lärande. Vi har genom en kvalitativ ansats använt oss av semistrukturerade intervjuer med åtta verksamma förskollärare i två kommuner i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Passiva konstruktioner i lärobokstexten. En frekvensbaserad textanalys av en lärobok i Svenska som andraspråk 1-3 i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Kristina Frid; [2016-07-12]
    Nyckelord :passiva konstruktioner; skolspråk; lärobok; textanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen vill beskriva vilka karaktärer passiva konstruktioner har i en lärobok i Svenska som andraspråk för att se vilka konsekvenser karaktäristiken av konstruktionerna kan ha för undervisningen i ämnet. Grunden för uppsatsens undersökningar är att lärare måste vara medvetna om det språkbruk som finns i sitt ämne, såväl på lektionen såsom i läroboken. LÄS MER

  3. 3. Ordens betydelse i religionskunskapens ämnesspråk – Analys av vokabulär i gymnasiets lärobokstexter och styrdokument i religionskunskap utifrån frekvens och läsbarhet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kristina Frid; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Målet med uppsatsen är att undersöka vilka ord som är vanliga i religionskunskapens ämnesspråk i undervisningen på gymnasiet genom att analysera de två främsta texterna som innehåller ämnesspråk - lärobokstexter och styrdokumenttexter. Detta är en del av den språkliga kartläggning som Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt menar är viktig att lärare gör innan de kan arbeta med språkstöttning inom sina ämnen. LÄS MER