Sökning: "Läs och skrivsvårigheter interventionsstudie"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden Läs och skrivsvårigheter interventionsstudie.

  1. 6. Intensivläsning : En interventionsstudie med upprepad läsning i par

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maud Jansohn; Anna-Carin Olsson; [2018]
    Nyckelord :Avkodning; Intensivläsning; Interventionsstudie; Läs- och skrivsvårigheter; Motivation; The simple view of reading; Upprepad läsning; Upprepad läsning i par;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka möjlig utveckling hos elever gällande avkodningsförmåga, läsförståelse och motivation till läsning vid upprepad läsning i par utifrån skönlitterära texter. Studien innefattar kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER

  2. 7. Betydelsen av stöd när man börjar använda digitala läs- och skrivhjälpmedel.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maja-Karin Ekåsen; Klas Karlsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpKurs: Specialpedagogiska programmet, SPP 610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT/2018 Handledare: Gunilla ThunbergExaminator: Joanna GiotaKod: VT18-2910-251-SPP610 Nyckelord: Läs- och skrivsvårigheter, digitala hjälpmedel, sociokulturellt perspektiv, relationellt perspektiv.AbstractSyfteSyftet med studien är att undersöka om och hur en utbildningsinsats i grupp haft betydelse för hur elever i läs och skrivsvårigheter i årskurs 4-6 använder de digitala hjälpmedlen som de har tillgång till. LÄS MER

  3. 8. Effekten av assisterande teknik på aspekter av läsning hos gymnasieelever med dyslexi och grava läs- och skrivsvårigheter: En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Lydia Gullbing; Vendela Wickström; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Läsinlärning och Läsutveckling : en longitudinell studie med BRAVKOD metoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Kristina Petersson; Pernilla Söderholm-Feria; [2016]
    Nyckelord :Avkodning; BRAVKOD; Interventionsstudie; Läslistor; Läs- och skrivsvårigheter; Motivation; ’The simple view of reading’; ’Time on task’;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur elever med avkodningssvårigheter påverkades av en intervention med läslistor ställt mot tidigare interventioner och traditionell läsundervisning. Interventionen innefattade elever i avkodningssvårigheter som lästränade vid 4 tillfällen under 28 veckor á 20 minuter per gång med läslistor från BRAVKOD metoden. LÄS MER

  5. 10. Fonemisk och multisensorisk läsinlärningsmetodik : En interventionsstudie i åk 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sara Holgersson; [2016]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; avkodning; läs- och skrivsvårigheter; tidig intervention; intensivträning; FonoMix;

    Sammanfattning : This study analyses the effects of an intervention using "FonoMix Munmetoden" for phonemic and multisensory training. Its focus was studying the effects on phonological awareness, letter/sound connection, and decoding. LÄS MER