Sökning: "Läs och skrivsvårigheter interventionsstudie"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden Läs och skrivsvårigheter interventionsstudie.

  1. 11. Intensivundervisning i läsförståelsestrategier för elever i åk 7 : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Johanna Andersson; [2016]
    Nyckelord :Reciprocal teaching; läsförståelse; läsförståelsestrategier; läs- och skrivsvårigheter; läsundervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the effects of an intervention of reciprocal teaching (RT) strategies in students’ reading comprehension. A quantitative method using a quasi-experimental design is used in the intervention with three students in seventh grade with reading comprehension difficulties. LÄS MER

  2. 12. Nivåanpassad intensivträning av läsförståelsestrategier : En interventionsstudie i åk 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Barbro Palmberg; [2015]
    Nyckelord :läsförståelse; lässtrategier; intensivundervisning; reciprocal teaching; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether intensive teaching of reading strategies at an individual level can affect reading comprehension for students in second grade. A quantitative method with quasi-experimental design is used. LÄS MER

  3. 13. Intensivläsning med läslistor : - En interventionsstudie med Wendickmodellen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Camilla Nilvius; Eva Anvegård; [2015]
    Nyckelord :Avkodning; Interventionsstudie; Läslistor; Läs- och skrivsvårigheter; Motivation; ’The simple view of reading’; Wendickmodellen Intensivläsning;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka hur avkodningen, för elever i avkodningssvårigheter, påverkades av en intervention med läslistor ställt mot tidigare liknande interventioner. Interventionen innefattade elever i avkodningssvårigheter som lästränade 20 tillfällen á 10 minuter med läslistor från Wendickmodellen Intensivläsning. LÄS MER

  4. 14. Fonologisk medvetenhet i förskoleklass : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Gunilla Burström; [2015]
    Nyckelord :Bornholmsmodellen; fonologisk medvetenhet; läsinlärning; interventionsstudie; elever i läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : International studies show that literacy skills have deteriorated among Swedish students. Empirical evidence states that before being able to learn to read it is important to have phonological awareness. LÄS MER

  5. 15. Intensiv lästräning : En interventionsstudie med Rydaholmsmetoden i årskurs 7

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Helén Egerhag; Evalotta Svärd; [2011]
    Nyckelord :Läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter dyslexi; the simple view of reading;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur Rydaholmsmetoden kan fungera för elever i lässvårigheter på högstadiet. Syftet var också att undersöka hur eleverna uppfattade arbetet med metoden. Som utgångspunkt valdes en kvantitativ ansats i form av en interventionsstudie med 15 elever i årskurs 7. LÄS MER