Sökning: "Lean tjänstesektor"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Lean tjänstesektor.

  1. 1. Lean - En studie om dess tillämpbarhet i tjänsteproducerande företag

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anton Persson; Michaela Larsson; [2013-05-06]
    Nyckelord :Lean; Leanfilosofi; Lean Service; Tjänst; Tjänstesektor.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Lean återfinns traditionellt inom tillverkande företag men är också applicerbart i andra branscher. Tjänstesektorn ökar kraftigt samtidigt som konkurrensen hårdnar och kunder kräver allt bättre service. Detta skapar en möjlighet för tjänsteföretag att tillämpa Lean i sin organisation. LÄS MER

  2. 2. Hur kvalitetsstyrning kan förebygga avvikelser i en terminalprocess.

    M1-uppsats, JTH, Industriell organisation och produktion

    Författare :Elin Johansson; Elin Humble; [2012]
    Nyckelord :Deviation; Information flow; Quality management; Lean; Service sector; Avvikelse; Informationsflöde; Kvalitetsstyrning; Lean; Tjänstesektor;

    Sammanfattning : In todays competitive business climate the concept of “quality management” is a significant part of daily work for many companies, as they want to achieve high performance quality and delivery success. Within the services sector third-party logistics companies play an increasingly central role when it comes to the goods that are being transported. LÄS MER

  3. 3. När flaskhalsar blir värdeskapande - Att implementera lean production och Gap-modellen i tjänstesektorn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Elisabeth Hong; Josephine Långbacka; Marija Bozic; [2012]
    Nyckelord :lean; gap-modell; tjänstesektor; flygplats; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det har tidigare gjorts försök att implementera lean production i tjänstesektorn, genom att bland annat forma om lean och serviceanpassa det. Syftet med denna studie är att undersöka vilka förutsättningar det finns för lean och Gap-modellen att implementeras inom tjänsteföretag. LÄS MER